Poczta Polska chce mieć własne samoloty
Poczta Polska może odkupić od spółek kontrolowanych przez Zbigniewa Niemczyckiego firmę wydzieloną z White Eagle Aviation, zajmującą się świadczeniem towarowych, lotniczych usług przewozowych (cargo) głównie na rzecz poczty. Trwają wstępne rozmowy.
Nasza strategia zakłada budowanie silnej grupy logistycznej - przyznaje Dominik Czajewski, dyrektor ds. organizacji i rozwoju strategicznego Poczty Polskiej. Jego zdaniem, firma ma obecnie wiele koncepcji na rozwój grupy. - Albo będziemy przejmować istniejące firmy, albo rozwijać własną działalność w niektórych segmentach - mówi D. Czajewski. Dyrektor podkreśla, że transport lotniczy jest dla Poczty bardzo ważny. Jednak nie chciał komentować, czy spółka prowadzi jakiekolwiek rozmowy z właścicielem Curtis Group. - Jest kilka firm na rynku. Aby doszło do przejęcia którejś z nich, obie strony muszą chcieć tego samego - dodaje D. Czajewski.
Za wcześnie na szczegóły
Zdaje się jednak, że Zbigniew Niemczycki chciałby sprzedać swoje udziały w spółce wydzielonej w sierpniu z White Eagle Aviation, znanej na rynku ze świadczenia usług czarterowych. - Prowadzimy wstępne rozmowy z Pocztą Polską. Jest jeszcze za wcześnie, żeby mówić o jakichkolwiek szczegółach - mówi Zbigniew Niemczycki.
Właścicielem WEA w 71% jest Curtis Group, kontrolowana przez Z. Niemczyckiego oraz niemieckie biuro turystyczne TUI. Do tego roku WEA dynamicznie rozwijała się na rynku czarterów. Niespodziewanie w kwietniu 2003 r. zdecydowała się zawiesić tę działalność. W 2002 roku spółka poniosła 5 mln zł straty. Firma zwolniła w ciągu kilku tygodni 185 osób, czyli 50% załogi. Powodem było wprowadzenie niższych cen przez konkurentów WEA, przede wszystkim przez nowo utworzoną spółkę Air Polonia (założył ją były najbliższy współpracownik Z. Niemczyckiego) oraz LOT Charters.
WEA podzielona na dwie firmy
Od czasu rezygnacji z usług pasażerskich White Eagle Aviation większość przychodów generuje ze współpracy z Pocztą Polską. Kontrakt ten zapewnia obecnie około 85% całości obrotów firmy. - Z Pocztą współpracujemy od sześciu lat - mówi Z. Niemczycki. W sierpniu WEA została podzielona na dwie spółki. Jedną, zajmującą się świadczeniem usług transportowych cargo, a drugą - na razie bez skonkretyzowanego przedmiotu działalności. Z. Niemczycki zapowiada jednak, że taka sytuacja nie będzie trwała długo i WEA powróci do przewozów pasażerskich. - Nie mogę na razie zdradzić, w jakiej formule wrócimy na rynek czarterów, ale z pewnością będziemy dążyć do tego, żeby wznowić usługi czarterowe - deklaruje Z. Niemczycki.
Inne inwestycje
Curtis Group jest też właścicielem innych aktywów, np. Hotelu Bryza w Juracie, Curtis Development i Curtis Healthcare. Spółka zajmująca się inwestycjami na rynku nieruchomości chce jesienią tego roku rozpocząć sprzedaż 23 apartamentowców w Juracie. Pierwszy kompleks mieszkań firma sprzedała w całości dwa lata temu. - Wszystkie firmy z grupy radzą sobie bardzo dobrze na rynku. WEA jest co prawda w trakcie restrukturyzacji, ale ten proces nie potrwa długo i wróci na rynek, tylko w innym wydaniu - twierdzi Z. Niemczycki.