POHiD: Polska jednym z dziesięciu najważniejszych eksporterów żywności

Mimo niekorzystnych opinii na niektórych rynkach zagranicznych polska żywność się obroniła - mówi Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Polskie produkty cieszą się dużą popularnością wśród konsumentów m.in. w krajach sąsiadujących, co pozwala producentom i eksporterom z nadzieją patrzeć na dalsze kierunki takie, jak kraje Ameryki Południowej i Azji.

Zdaniem eksperta, w najbliższych latach Polska ma szansę znaleźć się w czołówce eksporterów żywności.

Według dyrektora generalnego POHiD, najbliższe lata będą kluczowe dla tego kierunku rozwoju. Rodzimi producenci żywności mają szansę walczyć o istotne dla nich rynki, na przykład w Kazachstanie czy krajach rozwijających się, tzw. BRICS - Brazylii, Rosji, Indii, Chin i Republiki Południowej Afryki.

- Sądzę, że w ciągu kilku lat wejdziemy do klubu pierwszych 10 najbardziej liczących się eksporterów żywności z poważnymi markami w ofercie - prognozuje Andrzej Faliński.

Reklama

Do rozwoju eksportu żywności w dużej mierze przyczyniają się duże międzynarodowe sieci handlowe, które polskie produkty sprzedają w swoich sklepach zagranicą. Coraz częściej występują one pod marką własną, a nie importera, który sprowadza ją do danego kraju.

Jednak do dalszego rozwoju - według Falińskiego - potrzebna jest mądra polityka promocyjna ze strony państwa, które powinno zaangażować się w budowanie silnej pozycji polskich producentów żywności. Jego zdaniem, wiele się o tym mówi, za to gorzej jest z realizacją pomysłów.

- Żywność to jest 1/3 polskiej PKB, bo to nie tylko rolnictwo i przetwórstwo, to także dystrybucja i komunikacja o żywności - uważa dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. - Trzymajmy się tego, bo to jest nasza Dolina Krzemowa.

Jego zdaniem, klimat wokół polskiej żywności zagranicą - po problemach z początku roku - zaczyna się poprawiać, a konsumenci przestają ich unikać.

- Sprzedaż żywności w pierwszym kwartale tego roku w porównaniu do pierwszego kwartału roku ubiegłego wzrosła o 13,9 proc. - zauważa Andrzej Faliński. - Bardzo dobre są opinie o polskiej żywności w krajach, w których ona była protekcjonalnie traktowana w sposób bardzo zły.

Reputacji polskiej żywności szkodziły takie wydarzenia jaka afera solna z ubiegłego roku czy skandal związany z obecnością koniny w polskich produktach z wołowiny. W Czechach nawoływano do bojkotu naszych produktów, w tym drobiu i nabiału. Dzisiaj, zdaniem dyrektora Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, sytuacja powoli zaczyna się normalizować.

- Pomysły środowisk biznesowych, jak również rządowych Czech czy Słowacji w tej chwili odeszły w przeszłość - mówi Andrzej Faliński. - Jest pewien konsensus, pomysł na współpracę inspekcji państwowych.

Źródło informacji

Newseria Biznes
Dowiedz się więcej na temat: Polskie | Polska | rolnictwo | handel | żywność
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »