Polacy nie ufają konkursom
Trzy czwarte Polaków nie darzy konkursów konsumenckich zaufaniem. Jeśli już biorą w nich udział to chcą wygrywać pieniądze - tak wynika z badania przeprowadzonego przez On Board PR Ecco Network.
Pomimo wzrostu liczby osób biorących udział w konkursach konsumenckich zaufanie do nich wśród Polaków jest na bardzo niskim poziomie. 3/4 z badanych nie darzy konkursów konsumenckich swoim zaufaniem. Największą popularnością cieszą się zdrapki, którym ufa 8 proc. ankietowanych oraz konkursy z kuponami i konkursy na opakowaniach produktów. Im ufa po 5 proc. badanych. Polacy natomiast znacznie mniej wierzą konkursom przeprowadzanym przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii m.in. Internetu. Mimo, iż w konkursach realizowanych za pomocą nowoczesnych technologii wygrywa się realne nagrody a szanse wygranej są duże, ponieważ organizatorzy zgodnie z dobrymi praktykami prowadzenia konkursów poza nagrodą główną często przewidują wiele mniejszych. Zaufanie do tak powszechnych konkursów internetowych ma niecałe 2 proc.. Konkursy SMS cieszą się dwukrotnie większym zaufaniem niż konkursy internetowe. Konkursom audiotele ufa tylko 1 proc. Polaków.
- Tradycyjne konkursy takie jak zdrapki, konkursy z kuponem i kartką pocztową oraz konkursy na opakowaniach produktów dają realną przyjemność konsumentom, podczas gdy konkursy wirtualne stosunkowo niedawno wprowadzone na rynek są jak pokazują badania dla wielu grup wiekowych swoistą abstrakcję - wyjaśnia Tomasz Lis z On Board Public Relations.
Brak zaufania do konkursów rośnie z wiekiem badanych. Największe zaufanie wykazują nastolatki w przedziale 15-17 lat, ale z wiekiem i wzrostem świadomości, zaufanie to maleje, aż do 17 proc. wśród grupy ankietowanych powyżej 59 roku życia. Uczniowie i studenci częściej niż inne grupy społeczne ufają konkursom na opakowaniach produktów - 9 proc. oraz konkursom SMS - 6 proc. oraz zdrapkom - 18 proc. badanych. W tej grupie znacznie większe jest również zaufanie do konkursów internetowych - 7 proc.. Wynika to z otwartości i zamiłowania do korzystania z nowinek technologicznych u tej grupy badanych.
- Młodzi ludzie mają większą potrzebę wygrywania konkursów, chętniej w nich uczestniczą, ponieważ ich zapał, sama wiara w wygraną oraz fakt, że jeszcze niewiele razy przeżyli rozczarowanie związane z przegraną, zachęca do podejmowania kolejnych prób - dodaje Tomasz Lis z On Board Public Relations.
Gospodynie domowe najczęściej wybierają zaś tradycyjne konkursy z kartką i kuponem, zdrapki oraz konkursy SMS. Rzadko biorą natomiast udział w konkursach internetowych i audiotele. Konkursy internetowe i telefoniczne nie cieszą się również popularnością wśród rolników i właścicieli firm.
Jeśli już Polacy decydują się na udział w konkursach, to najchętniej wybierają te, które dają możliwość wygrania pieniędzy, zwłaszcza osoby w gospodarstwach domowych, w których ilość domowników jest większa niż trzy i dochód osobisty netto na osobę wynosi do 800 zł. Atrakcyjność nagród rzeczowych jest prawie pięciokrotnie mniejsza od nagród pieniężnych.
Największą chęć wygrywania nagród pieniężnych w konkursach deklarują respondenci w wieku 15-24 lata, czyli osoby jeszcze nie aktywne zawodowo. Wśród osób, które wolą wygrywać pieniądze niż nagrody rzeczowe przeważają te z wykształceniem średnim i wyższym - to właśnie one deklarują najwyższą chęć wygrania nagród pieniężnych w podziale badanych na poziom wykształcenia.
- - - - -
Ideą projektów badawczych On Board PR jest analiza otoczenia komunikacyjnego i pomoc organizacjom oraz przedsiębiorcom różnych branż w planowaniu działań komunikacyjnych. Wyniki opracowano w oparciu o badania opinii społecznej przeprowadzone na ogólnopolskiej, reprezentatywnej, losowej próbie mieszkańców Polski.
Opr. KM
Biznes INTERIA.PL na Facebooku. Dołącz do nas i bądź na bieżąco z informacjami gospodarczymi