Polacy odchodzą od telewizji
Wydatki na reklamę, według danych cennikowych, w największych stacjach telewizyjnych wzrosły w I kwartale 2007 roku o 19,1 proc. wobec I kwartału 2006 roku i wyniosły prawie 1,5 mld zł. Najwięcej na reklamę wydano w TVN, bo 459 mln zł, czyli o 29,6 proc. więcej niż rok temu - wynika z danych TNS OBOP, przekazanych w poniedziałkowym komunikacie.
TVN zepchnął tym samym na drugą pozycję ubiegłorocznego lidera, czyli Polsat, którego wpływy z reklam wyniosły 406,4 mln zł i były wyższe o 5,3 proc. wobec I kwartału 2006 roku.
W I kwartale 2007 roku na trzecim miejscu pozostała TVP1, która odnotowała o 22,5 proc. większe wpływy cennikowe (312 mln zł) z reklam niż przed rokiem.
Na czwartym miejscu pozostała TVP2. Na reklamę w tej stacji wydano 218 mln zł, to jest o 19,1 proc. więcej niż rok wcześniej.
Pierwszą piątkę największych stacji zamyka TV4 z kwotą 54,4 mln zł, o 38,6 proc. wyższą niż rok wcześniej. Szóste miejsce przypadło TVN Siedem, a jej wpływy cennikowe z reklam wzrosły o 13,5 proc. do 28,8 mln zł. TVP3 zajęła siódme miejsce, odnotowując wzrost o 29,4 proc. do 16,4 mln zł. Dane te nie uwzględniają rabatów udzielanych reklamodawcom. TNS OBOP podał też, że liderem programów informacyjnych pozostały w I kwartale "Wiadomości" w TVP 1, które średnio oglądało 5,3 mln widzów, o 6,1 proc. mniej niż w roku ubiegłym.
Drugie miejsce przypadło "Teleexpressowi", z widownią na sięgającą 4,6 mln, co oznacza spadek o 8,1 proc. Trzecie miejsce przypadło "Faktom" w TVN (3,5 mln widzów, o 1,9 proc. więcej w porównaniu do pierwszego kwartału 2006 r.). "Wydarzenia" w Polsacie uplasowały się na czwartym miejscu, które w tym roku w I kwartale oglądało 2,52 mln widzów, a rok wcześniej 2,62 mln.
W komunikacie podano też, że w rankingu najlepiej oglądanych programów prowadzi "M jak miłość", którego odcinek z 5 lutego przyciągnął przed telewizory niemal 10 mln widzów.
"Wśród 10 najchętniej wybieranych programów znalazły się także transmisje skoków narciarskich oraz transmisja wręczenia Telekamer (7,3 mln widzów)" - dodano.
Z danych TNS OBOP wynika, że w I kwartale 2007 roku Polacy oglądali średnio mniej telewizji.
"Cieplejsza od ubiegłorocznej zima przyniosła spadek średniego dziennego czasu, jaki Polacy poświęcili na oglądanie telewizji" - napisano w komunikacie. W I kwartale Polacy oglądali telewizję przez 3 godziny i 43 minuty dziennie, czyli o 8 minut krócej niż rok wcześniej. "To najniższy wynik od 2002 roku, kiedy Polacy każdego dnia od stycznia do marca oglądali telewizję średnio przez 3 godziny i 41 minut" - podaje TNS OBOP.