Polacy są optymistami

W lipcu odnotowano zahamowanie, obserwowanej w kilku poprzednich miesiącach, tendencji pogarszania się nastrojów konsumenckich - wynika z badań GUS.

W lipcu odnotowano zahamowanie, obserwowanej 
w kilku poprzednich miesiącach, tendencji pogarszania się nastrojów konsumenckich - wynika z badań GUS.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej podniósł się do - 7,9 i był wyższy niż w czerwcu o 0,7 pp., ale nie osiągnął wartości sprzed roku. Wskaźnik wyprzedzający ukształtował się na poziomie takim samym jak miesiąc wcześniej, tzn. 10,7 i utrzymał wartość znacznie niższą rok temu. Poziom i kierunek zmian wskaźników koniunktury konsumenckiej w lipcu 2008 r. wskazują, że oczekiwać można zatrzymania się, słabnącej w poprzednich miesiącach, dynamiki konsumpcji indywidualnej. Wśród czynników korzystnie kształtujących zmiany nastrojów konsumenckich w lipcu 2008 r. zwraca uwagę poprawa ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych (zarówno w ostatnich, jak w najbliższych 12 miesięcy), obecnego dokonywania ważnych zakupów oraz skłonności do oszczędzania pieniędzy (w najbliższych 12 miesiącach).

Reklama

Niepokojące jest dalsze pogarszanie się konsumenckich ocen zmian ogólnej sytuacji gospodarczej kraju (zarówno zaszłych w ostatnich, jak oczekiwanych w najbliższych 12 miesiącach), a zwłaszcza dalsze znaczące pogorszenie się ocen dotyczących oczekiwanych zmian w poziomie bezrobocia. Utwierdzanie się społeczeństwa w przekonaniu, że może wystąpić spowolnienie poziomu wzrostu gospodarczego kraju oraz powiększenie się obaw przed wzrostem poziomu bezrobocia mogą być czynnikami ograniczającymi skłonność gospodarstw domowych do wydatków konsumpcyjnych w najbliższej przyszłości.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: optymiści
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »