Polacy szturmują internetowe sklepy

Polacy coraz chętniej kupują przez internet. Produktami najczęściej kupowanymi w sklepach internetowych są książki, filmy i muzyka - takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez Millward Brown SMG/KRC na zlecenie Rzetelnej Firmy.

Jednocześnie Polacy coraz chętniej kupują przez Internet sprzęt elektroniczny oraz odzież. Tylko 17 proc. osób korzystających na co dzień z Internetu nie zrobiło w ciągu ostatnich 12 miesięcy zakupów w sieci.

Według badania, najczęstszymi produktami kupowanymi w sieci pozostają książki, filmy i muzyka. Ponad połowa badanych przyznała, że w ciągu ostatniego roku korzystała z internetowych księgarni, sklepów muzycznych i multimedialnych.

Co ciekawe, większość, bo aż 61 proc. spośród kupujących książki, albumy i płyty w Internecie, stanowiły kobiety.

Reklama

Jednak Polacy korzystają także z coraz bardziej zróżnicowanej oferty sklepów internetowych. Zgodnie z wynikami badania, w ciągu ostatniego roku dwóch na pięciu respondentów, głównie mężczyzn, dokonało w sklepie internetowym zakupu sprzętu elektronicznego. Polacy, w zdecydowanej większości kobiety, coraz częściej kupują też odzież przez Internet. Dostęp do wielu zagranicznych marek, które nie są obecne w polskich sklepach, oraz możliwość wymiany lub zwrotu towaru, gdy nie spełnia on oczekiwań nabywcy, skłoniły w ciągu ostatniego roku aż 40 proc. respondentów do zakupu ubrań w sklepach internetowych.

Nieco mniejszym wzięciem wśród klientów sklepów internetowych cieszy się sprzęt AGD. Tylko

21 proc. w ciągu ostatniego roku nabyło przez Internet urządzenia wyposażenia mieszkania lub domu. Niewielu badanych przyznało, że za pośrednictwem sklepów internetowych kupuje dobra luksusowe, jak biżuteria czy zegarki, oraz artykuły żywnościowe. Było to odpowiednio 11 i 6 proc.

- Badanie wskazuje, że e-handel rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie. Właściciele sklepów internetowych muszą zdawać sobie sprawę z tego, że samo "fizyczne" posiadanie sklepu, czyli domeny, oprogramowania i hostingu, nie gwarantuje sukcesu. Tym bardziej, że łatwiej jest zweryfikować rzetelność sklepu internetowego niż tradycyjnego i ma to poważniejsze konsekwencje dla przedsiębiorcy. Wystarczy mały problem, np. z dokonywaniem płatności czy dostawą towaru, aby automatycznie przełożyć negatywną opinię na inne sklepy. Zaś na rynku e-handlu przetrwać mogą tylko pewni dostawcy. Dlatego tak ważne dla prowadzących sklepy internetowe jest korzystanie z narzędzi poświadczających ich wiarygodność. - podsumowuje Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy.

_ _ _ _ _

Internet ma lepsze opinie

Internet oraz opinie najbliższych są dla Polaków najczęstszym źródłem informacji na temat rzetelności firm - to pierwszy wniosek płynący z poprzedniego badania "Rzetelność polskich firm okiem konsumenta" - przeprowadzonego przez Millward Brown SMG/KRC.

Firmy. Z kolei te przedsiębiorstwa, których produkty lub usługi łączą w sobie wysoką jakość w przystępnej cenie, są najchętniej wybierane przez konsumentów.

81 proc. respondentów, w większości mężczyzn, wyrabia sobie opinię na temat firm korzystając

z zasobów internetowych. Równie ważnym źródłem informacji dla konsumentów, szczególnie dla kobiet, są wypowiedzi ich znajomych i rodziny. 73 proc. badanych wybiera produkty i usługi na tej podstawie. Polacy przy ocenie rzetelności firm z dystansem podchodzą do klasycznych przekazów reklamowych. Jedynie dla 23 proc. badanych są one miarodajnym źródłem informacji.

- Konsumenci czerpią informację na temat firm z różnych źródeł. To pokazuje, że przed podjęciem decyzji o wydaniu pieniędzy dążą do wypracowania sobie maksymalnie pełnego obrazu firm. Ponadto jak wynika z badania, klasyczne działania reklamowe nie zawsze są najlepszym sposobem na zbudowanie wiarygodności wśród klientów - mówi Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy.

Cena

8 na 10 Polaków decydując o swoich wyborach konsumenckich bierze pod uwagę przede wszystkim stosunek ceny do jakości dostarczanych przez nią towarów i usług. Dla 72 proc. respondentów na pierwszym miejscu stawia wysoką jakość, a ponad połowa badanych ceni sobie terminowość usług wywiązywania się ze zobowiązań. Mniejsze znaczenie konsumenci przywiązują do stabilnej pozycji firmy na rynku oraz przejrzystości jej oferty.

Przy wyborze towarów i usług, mężczyźni częściej niż kobiety kierują się terminowością oraz stabilną pozycją na rynku. Z kolei dla kobiet ważniejsza jest przejrzysta oferta oraz cena.

Jakimi kryteriami przy wyborze firmy?

Konsumenci wciąż patrzą na polskie przedsiębiorstwa przez pryzmat podstawowych cech, takich jak cena i jakość produktów czy usług. Te elementy, wraz z terminowością, przejrzystą ofertą i stabilną pozycją rynkową, przyczyniają się do budowania wizerunku firmy godnej zaufania. - tłumaczy Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy.

Podsumowanie:

- najważniejszym źródłem informacji o rzetelności firm dla konsumentów jest Internet oraz opinie najbliższych,

- Polacy z dystansem podchodzą do klasycznych działań reklamowych,

- w swoich wyborach, konsumenci biorą pod uwagę głównie stosunek ceny do jakości, jakość produktów i usług oraz ich terminowość.

To badanie "Rzetelność polskich firm okiem konsumenta" zostało przeprowadzone ww wrześniu i sierpniu 2011 roku przez instytut badawczy Millward Brown SMG/KRC na zlecenie Rzetelnej Firmy, na reprezentatywnej grupie 300 Polaków z co najmniej średnim wykształceniem, mieszkających w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców.

opr. MZB

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: firma | Polacy | sklepy internetowe | firmy | internet | e-biznes
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »