Polacy wobec kryzysu - rozsądni, ale niepewni

Co druga polska rodzina nie ma obecnie żadnych problemów ze spłatą swoich kredytów, a tylko co piąta obawia się, że kryzys negatywnie wpłynie na jej kondycję finansową, wynika z badania przeprowadzonego przez naukowców z Instytutu Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej, informuje "Metro".

Z ankiet, które 700 osób z całego kraju wypełniło w dniach, kiedy media co chwila podawały informacje o bankructwie kolejnych banków, a giełdy we wszystkich zakątkach świata pikowały w sposób do tej pory niespotykany, wynika, że tylko 21,5 proc. rodzin bardzo obawia się, że kryzys może poważnie pogorszyć ich sytuację finansową. Zawirowań w gospodarce "trochę" boi się 34 proc. Polaków. Największa grupa - 35 proc. osób - nie ma zdania w kwestii skutków kryzysu.

Naukowcy oceniają, że Polacy kierują się rozsądkiem przy zaciąganiu kredytów. Z ankiet wynika, że najwięcej rodzin (29 proc.) na spłatę pożyczek jest w stanie wyłożyć zaledwie 10 proc. wszystkich swoich dochodów. Co piątej w ogóle nie stać na spłacanie jakichkolwiek rat.

Liberalne podejście banków do wyliczania naszej zdolności kredytowej na razie nie przekłada się na kłopoty w spłacaniu kredytów. Bezproblemowo robi to ponad połowa Polaków, nieduże problemy ma 36 proc. W obliczu kryzysu bardziej istotne wydają się jednak przewidywania dotyczące spłaty rat w najbliższym roku. A, niestety, co trzecia rodzina nie wie w tej chwili, jak będzie sobie z tym radziła (w porównaniu z lipcem wzrost o 4 proc.), a aż 14 proc. przewiduje duże problemy z regulowaniem swoich zobowiązań (w porównaniu z lipcem wzrost o 7 proc.).

PAP/Metro
Dowiedz się więcej na temat: kryzys | polska rodzina
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »