Polska mocna w centrach handlowych

W latach 2006-2007 w Europie przybędzie do 15.535 tys. m kw. powierzchni w centrach handlowych, z czego najwięcej w Rosji (1.858 tys. m kw.). Polska, gdzie oczekiwane jest 1.137 tys. m kw., uplasowała się w tym rankingu na 6. pozycji - wynika z badań firmy Cushman & Wakefield (C&W).

"W bieżącym roku można oczekiwać oddania do użytku ponad 8,3 mln m kw. nowej powierzchni w centrach handlowych w Europie" - podała firma C&W, świadcząca usługi doradztwa w zakresie nieruchomości.

"Jest to największy roczny przyrost pod względem łącznej nowej powierzchni od czasu rozpoczęcia przez C&W monitoringu rozwoju centrów handlowych w Europie w 1960 r. Oznacza to roczny przyrost powierzchni handlowej w europejskich centrach handlowych rzędu 9 proc. w porównaniu z 2004 r." - dodała.

"Jesteśmy świadkami nie tylko wzrostu na rynkach wschodzących w kierunku wschodnich obrzeży Europy, ale także rozwoju na bardziej dojrzałych europejskich rynkach powierzchni handlowej, na których deweloperzy dążą do oferowania handlowcom i ich klientom powierzchni handlowych o lepszej jakości i w większym wyborze" - powiedział, cytowany w komunikacie, John Strachan, szef działu powierzchni handlowych w londyńskim biurze C&W.

Reklama

Monitoring C&W obejmuje 34 państwa.

"W rankingu poszczególnych państw Rosja jest krajem, w którym pojawi się największa ilość nowej powierzchni w centrach handlowych - w ciągu dwóch lat do grudnia 2007 r. oddanych zostanie do użytku prawie 1,9 mln m kw. nowej, najwyższej jakości powierzchni handlowej w centrach handlowych" - podaje C&W.

Oddanie takiej ilości powierzchni ma spowodować powiększenie się powierzchni w centrach handlowych w Rosji o 78,8 proc.

Z raportu wynika, że wśród rynków wschodzących Europy Środkowej i Wschodniej Polska również wykazuje silny wzrost powierzchni w centrach handlowych. W ciągu dwóch lat wzrost takiej powierzchni w Polsce ma sięgnąć 26,6 proc.

Przed Polską w rankingu znalazły się, za Rosją, kolejno: Wielka Brytania (1.762 tys. m kw.), Włochy (1.591 tys. m kw.), Hiszpania (1.290 tys. m kw.) i Francja (1.242 tys. m kw).

"Większość centrów handlowych, które zostaną zbudowane w Polsce znajduje się poza Warszawą, w siedmiu największych miastach liczących ponad 400 tys. mieszkańców" - powiedział Piotr Kaszyński, szef działu powierzchni handlowych w C&W w Polsce.

Dodał, że w tym roku i w przyszłym przewidziane są do otwarcia: Forum w Gliwicach, Manufaktura w Łodzi, Galeria Krakowska, Arkady Wrocławskie i Galeria Malta w Poznaniu.

"Aktywność deweloperów również wzrasta w grupie mniejszych miast liczących 100-400 tys. mieszkańców" - powiedział Kaszyński.

Dodał, że wraz z rozwojem tego rynku nieruchomości rosną też inwestycje w Polsce w ten rynek.

"Liczba obiektów pojawiających się na rynku oraz ich jakość stworzyły większe możliwości inwestycyjne w całej Polsce. Wskutek tego polski rynek inwestycji w powierzchnie handlowe okazał się najsilniejszym sektorem nieruchomości komercyjnych w 2005 r." - powiedział Kaszyński.

"Ok. 40 portfeli handlowych zmieniło właścicieli w ramach 20 transakcji o łącznej wartości 1,92 mld euro - jest to rekord polskiego rynku powierzchni handlowych. W latach 2006-2007 oczekujemy aktywności na podobnym poziomie" - dodał.

Obecnie w Polsce na 1000 osób przypada prawie 111 m kw. powierzchni w centrach handlowych, podczas gdy w średnia UE to 171 m kw. na 1000 osób.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Rosji | Cushman & Wakefield | nieruchomości | Polskie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »