Polska stawia na Chiny

Branża drobiarska jest zadowolona z podpisanego porozumienia z Chinami, które pozwoli zwiększyć eksport drobiu na ten rynek - powiedział dyrektor Krajowej Rady Drobiarskiej (KRD) Leszek Kawski.

W obecności premiera Jarosława Kaczyńskiego i przewodniczącego Ogólnochińskiego Zgromadzenia Przedstawicieli Ludowych Wu Bangguo, w piątek został podpisany protokół dotyczący warunków sanitarnych eksportu polskiego mięsa drobiowego do Chin.

Ze strony polskiej porozumienie podpisał wiceminister rolnictwa Henryk Kowalczyk, a z chińskiej - wiceminister Administracji Głównej ds. Nadzoru Jakości, Kontroli i Kwarantanny Li Chuanqin.

Według wiceministra rolnictwa Jana Krzysztofa Ardanowskiego, porozumienie "kończy dyskusję nt. uznania polskich dokumentów weterynaryjnych" i "nie będzie przeszkód administracyjnych do eksportu". Dodał, że Chiny są dużym importerem, ale także i dużym producentem drobiu.

Reklama

Ardanowski zaznaczył, że wkrótce będzie można przystąpić do kontrolowania zakładów drobiarskich, dzięki czemu uzyskają one prawo do eksportowania na rynek chiński.

Zdaniem wiceszefa resortu rolnictwa, istotne jest by za decyzjami administracyjnymi poszła duża aktywność branży drobiarskiej.

Jak poinformował Kawski, sprzedażą drobiu do Chin zainteresowanych jest ponad 20 zakładów, które chcą się poddać audytowi strony chińskiej. Zaznaczył, że drobiarze wysyłali już wcześniej drób do Chin, ale dokonywało się to przez kontrahentów z Hongkongu, obecnie będzie można zawierać kontrakty bezpośrednio z firmami chińskimi.

Dyrektor nie umiał podać wielkości eksportu drobiu na chiński rynek, ale zapewnił, że jest on opłacalny. Chińczyczy kupują bowiem elementy kurczaków, które w Polsce zostałyby prawdopodobnie zutylizowane - chodzi o kurze łapki, łebki, części skrzydełek itp.

Z danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej wynika, że w I półroczu 2006 na rynek azjatycki polskie firmy wywiozły 2,9 tys. ton mięsa drobiowego. Kawski zaznaczył, że ubiegły rok pod względem eksportu był rekordowy, ale bieżący rok może być jeszcze lepszy. Według szacunkowych danych KRD, w 2006 r. branża sprzedała za granicę ok. 215 tys. ton mięsa drobiowego, a już w I kwartale 2007 r. zakłady wyeksportowały 51,5 tys. ton drobiu, o 40 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Głównym odbiorcą (95 proc.) polskiego drobiu jest Unia Europejska, a przede wszystkim Niemcy, Wielka Brytania, Czechy i Francja. Polska eksportuje przeważnie świeże mięso i podroby z kurczaków.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Chiny | eksport drobiu | porozumienia | Polskie | China | branża
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »