Polski producent taboru z największą umową w historii, i to za granicą
Bydgoski producent taboru szynowego PESA wygrał przetarg na dostawę 62 elektrycznych pociągów do obsługi połączeń regionalnych - poinformowała w poniedziałek rumuńska rządowa agencja ds. reformy kolei ARF. Wartość kontraktu to 2,9-3,7 mld zł, co czyni go największym w historii firmy.
PESA rywalizowała w przetargu z francuskim Alstomem. Według informacji ARF, polska firma wygrała wszystkie elementy przetargu podzielonego na trzy części, a wartego między 3,238 a 4,150 mld lei netto, czyli między 2,9 a 3,7 mld zł.
Umowa ma obejmować dostawę 62 elektrycznych składów do obsługi tras regionalnych, 15-letni okres utrzymania i serwisu oraz opcję na przedłużenie serwisowania o kolejne 15 lat bez rozpisywania nowego przetargu.
Zgodnie z informacją ARF, zakup pociągów i serwisu zostaną sfinansowane ze środków europejskich, w ramach programu transportowego na lata 2021-2027.
We wrześniu PESA wygrała inny przetarg na tamtejszym rynku, pokonując wówczas Siemensa i Alstoma - na dostawę 20 pociągów elektrycznych EMU Inter-Regio dla Kolei Rumuńskich z 15-letnim utrzymaniem, a także z opcjami na dodatkowe 9 sztuk i kolejne 15 lat utrzymania. Wartość tego zamówienia opiewa na ponad 1 mld zł. Już wtedy było wiadomo, że PESA jest faworytem w jeszcze większym postępowaniu na rynku rumuńskim, które zostało rozstrzygnięte właśnie 30 października w Bukareszcie.
Do tej pory PESA dostarczała w latach 2012-2023 na rynek rumuński tramwaje. Łącznie jeździ ich już w tym kraju 37, w miejscowościach Kluż, Jassy i Krajowa.
Jak przekonywał w komunikacie prasowym prezes PESA Bydgoszcz Krzysztof Zdziarski, zamówienia na dostawy pojazdów dla Rumunii - a wcześniej także dla Czech - są dla krajowego producenta taboru ważne "również w kontekście wzmacniania pozycji PESA na rynkach krajów Trójmorza". Spółka w ramach strategii PESA 2030+ konsekwentnie rozwija zresztą swoją obecność na rynkach zagranicznych. Obecnie produkuje tramwaje dla Tallina i pojazdy dla CD i Regio Jet w Czechach oraz kolei w Ghanie. W ostatnich latach eksport to ponad połowa produkcji PESA.
Jak wynika ze sprawozdania finansowego spółki za 2022, PESA osiągnęła w minionym roku 1,5 mld zł przychodów, zanotowała jednak stratę netto na poziomie 52,4 mln zł. Jednocześnie w 2022 r. PESA powiększyła portfel zamówień, podpisując kontrakty warte 2,4 mld zł.
Obecnie PESA bierze udział w negocjacjach na temat wymiany taboru na połączeniach kolejowych do lotniska Sztokholm Arlanda. Firma sprawdza możliwości wykorzystania na tej trasie pojazdu projektowanego dla RegioJet.