Popularna drogeria likwiduje sklepy. Silna konkurencja jednym z problemów
Drogeria Natura zamyka nierentowne sklepy. Ofiarą właśnie padła niezwykle popularna placówka przy stacji Metro Centrum w Warszawie, na tzw. patelni. Sieć wciąż działa w ok. 230 lokalizacjach, ale na koniec ubiegłego roku było ich 252. Zmorą Natury jest m.in. silna konkurencja - marka musi rywalizować o klientów z takimi gigantami kosmetycznymi, jak Rossmann czy Hebe.
Drogerie Natura to jedna z największych i najdłużej działających sieci na polskim rynku kosmetycznym. Obok Rossmanna i Hebe, jest jedną z najpopularniejszych sieci drogerii w kraju.
Jednak to nie tylko mocna konkurencja jest problemem - to także rosnące koszty prowadzenia działalności, a także zmieniające się nawyki zakupowe Polaków, w tym rosnąca popularność zakupów online.
Natura na koniec 2023 roku liczyła 252 drogerie własne, agencyjne i sklep internetowy. Od tego czasu ubyło około 20 placówek i obecnie zakupy można zrobić w ok. 230 lokalizacjach - podał portal dlahandlu.pl.
Powód? Coraz więcej sklepów stacjonarnych zmaga się z problemami finansowymi, przede wszystkim z powodu rosnących kosztów wynajmu i coraz większej popularności zakupów online. I choć drogerie w czasie kryzysu pandemicznego na początku wcale nie radziły sobie tak źle, to ostatecznie Covid-19 przyspieszył ich problemy, którego doświadcza cała branża kosmetyczna.
Rosnące koszty skłoniły firmę do działania m.in. w zakresie renegocjacji czynszów oraz kontynuowania programu minimalizacji zużycia energii. "Spółka zrewidowała swoją strukturę zatrudnienia pod kątem poprawy kompetencji wśród kluczowej kadry oraz pod katem podniesienia efektywności procesowej. Wiązało się to ze zmianą kadrową na wybranych stanowiskach na różnych szczeblach w organizacji" - czytamy w sprawozdaniu firmy.
Drogerie Natura planują kontynuować restrukturyzację swojej sieci. Jak poinformowano, w roku 2023 kontynuowano plan likwidacji nierentownych sklepów. "W zakresie pozostałej sieci sprzedaży spółka prowadziła działania zmierzające do poprawy rentowności obecnego portfolio" - dodano.
Natura w najbliższym czasie planuje zamknięcia kolejnych nierentownych drogerii.
Takiego losu nie uniknęła nawet niezwykle popularna placówka przy stacji Metro Centrum w Warszawie, na tzw. patelni. Sklep w 2016 r. przeszedł gruntowny remont, a znajdując w pobliżu dworca i w sąsiedztwie generującej dużych ruch apteki, niejeden raz był ostatnią deską ratunku dla potrzebujących kosmetyków, podróżnych.
Problemem sklepu był m.in. brak możliwości renegocjacji umowy najmu z powodu rosnących kosztów działalności.
- Decyzja o zamknięciu sklepu Natura przy stacji Metro Centrum w Warszawie była dla nas bardzo trudna i długo odwlekaliśmy ją w czasie. Niestety, rosnące koszty wynajmu oraz brak możliwości renegocjacji warunków zmusiły nas do tego kroku - powiedział Edward Komendacki, wiceprezes ds. operacyjnych spółki Natura, cytowany przez portal wiadomoscikosmetyczne.pl.
Aktualnie sieć poszukuje nowej, "równie atrakcyjnej lokalizacji". - Mamy nadzieję, że wkrótce będziemy mogli zaprosić naszych klientów do nowego sklepu - dodał wiceprezes.
Natura to jedna z największych i najdłużej działających na polskim rynku sieci drogeryjnych, zarządzana przez spółkę Natura (dawniej Polbita), od 2014 r. będąca częścią firmy Pelion SA. Pierwsza drogeria została otwarta w Warszawie w 1997 r.