Powódź: Jak nie stracić odszkodowania
Polska walczy z powodzią. Premier obiecał pomoc materialną dla poszkodowanych. Zaznaczył jednak, że im większa będzie skala zniszczeń, tym mniej pieniędzy trafi do mieszkańców zalanych terenów. - Kto był ubezpieczony, ma bonus, ma dodatkowe pieniądze - powiedział Donald Tusk. Jak ten bonus odzyskać?
Właściciele nieruchomości mogą zawierać dobrowolne ubezpieczenia majątkowe. Zabezpieczają w ten sposób składniki majątku na wypadek jego uszkodzenia, zniszczenia albo utraty na skutek zdarzeń losowych takich jak np powódź. Ubezpieczenie mieszkania średniej wielkości to koszt od 300 do 700 złotych rocznie. Polisa na dom wiąże się z wydatkiem rzędu od 600 do nawet 1200 złotych. Ubezpieczyciele rozróżniają dwie kategorie mienia: rzeczy nieruchome z elementami stałymi - narażone na pożar, powódź czy huragan oraz rzeczy ruchome, narażone na kradzież czy dewastację.
Na cenę ubezpieczenia wpływa między innymi powierzchnia, lokalizacja i suma ubezpieczenia na jaką opiewa. Warto zauważyć, że ceny takich polis majątkowych są dużo niższe, niż obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne. Może się zdarzyć, że ubezpieczyciel niechętnie zawrze umowę z mieszkańcami domów zlokalizowanych na terenach zagrożonych powodzią. W ostateczności, z uwagi na większe ryzyko, zażąda dużo wyższej składki.
* niezwłocznie zawiadomić towarzystwo ubezpieczeniowe, w którym zostało zawarte ubezpieczenie,
* w miarę możliwości uzyskać protokół ze zdarzenia od służb ratowniczych, porządkowych,
* ograniczyć rozmiary szkody tj. zebrać/ wypompować wodę. UWAGA! nie można usuwać skutków szkody!
* nie należy podejmować żadnych czynności naprawczych,
* przygotować rachunek strat poprzez spisanie wszystkie przedmiotów, które zostały zniszczone. Potwierdzeniem faktu posiadania mogą być faktury, paragony, karty gwarancyjne, oświadczenia rodziny lub sąsiadów albo zdjęcia, także te okolicznościowe na których są widoczne dane przedmioty,
Po przybyciu, przedstawiciel zakładu ubezpieczeń sporządzi dokumentację szkody (zdjęcia, oględziny protokół z miejsca zdarzenia). Warto we własnym zakresie, niezależnie od ubezpieczyciela, sfotografować miejsca zdarzenia.
Rzeczoznawca, który przyszedł wycenić szkodę musi się wylegitymować. - To może być legitymacja, zaświadczenie, dokument, który pozwoli potwierdzić, że mamy do czynienia z przedstawicielem zakładu ubezpieczeń z którym zawarliśmy umowę ubezpieczenia - powiedziała portalowi INTERIA.PL Krystyna Krawczyk, dyrektor Biura Rzecznika Ubezpieczonych. Teraz, z uwagi na powódź, firmy ubezpieczeniowe mogą zlecać takie oględziny podmiotom zewnętrznym. - Likwidator na żądanie poszkodowanego musi udostępnić mu numer telefonu, pod którym będzie można zweryfikować te dane - dodała Krystyna Krawczyk.
UWAGA! Przedstawiciel zakładu ubezpieczeń nie może żądać żadnych opłat czy to za oględziny, czy za sporządzenie protokołu. - Jeżeli skala szkód okaże się niewielka, może natomiast zaproponować wypłatę odszkodowania na miejscu.
Art. 817 kodeksu cywilnego nakłada na ubezpieczycieli obowiązek wypłaty odszkodowania do 30 dni od momentu zawiadomienia o szkodzie. W przypadkach szczególnych termin ten może zostać wydłużony. Można się jednak spodziewać, że odszkodowania trafią do powodzian dużo szybciej. Kolejni ubezpieczyciele deklarują szybką i sprawną procedurę likwidacji szkód powołując sztaby kryzysowe. Ponadto Premier Tusk zadeklarował, że spotka się z firmami ubezpieczeniowymi, by te przyspieszyły wypłatę odszkodowań, a procedury skróciły "prawie do zera".
Warto przypomnieć, że ubezpieczyciel który zwleka z wypłatą odszkodowania musi się liczyć z możliwością naliczenia odsetek.
Zakład ubezpieczeń zwyczajowo wypłaca odszkodowanie w granicach sumy ubezpieczenia. Jednak w przypadku, gdy poszkodowany nie zabezpieczył należycie swojego mienia przed zalaniem, ubezpieczyciel może odmówić wypłaty z polisy.
Umowę assistance zawiera się z umową ubezpieczenia mieszkania lub domu. W przypadku, gdy wskutek zalania, dom został uszkodzony i nie nadaje się do zamieszkania jego mieszkańcy mogą liczyć na dodatkową pomoc.
Ubezpieczyciel pokryje koszty pobytu w hotelu, zorganizuje i pokryje koszty dozoru domu i mienia, zorganizuje transport ubezpieczającego i osób bliskich z bagażem do wskazanego miejsca, do limitu wyznaczonego w umowie.
Standardem jest pomoc w zorganizowaniu prac naprawczych w zniszczonym lokalu - pokrycie kosztów dojazdu i robocizny specjalistów (hydraulika, szklarza czy elektryka).