Pracodawca nie przysłał PIT-u?

28 lutego upłynął termin przesyłania pracownikom (podatnikom) i inwestorom informacji o dochodach i pobranych zaliczkach w roku 2004 przez pracodawców lub instytucje finansowe. Nie wszyscy, jak co roku zresztą, wywiązali się z tego obowiązku, a rozliczyć się - zdobyć wspomniane informacje - musi każdy podatnik. Co zrobić w takiej sytuacji, jak zdobyć informacje, jakie podjąć kroki?

Problem, który powtarza się co roku - pracodawcy, którzy nie przekazują swoim pracownikom informacji o dochodach o pobranych zaliczkach. Te informacje, które wszyscy zainteresowani powinni otrzymać do 28 lutego, zawarte są w PIT 11/8b lub PIT 8C.

Ten pierwszy otrzymują wszyscy, którzy wykonywali pracę na podstawie umowy zlecenia lub o dzieło, kontraktów menedżerskich, działalność np. artystyczną, naukową lub sportową, a także rozliczają należności związane z prawami majątkowymi (w szczególności prawami autorskimi i pokrewnymi). Ten drugi natomiast od instytucji finansowych (np. domów maklerskich) otrzymują ci, którzy inwestowali pieniądze w papiery wartościowe, akcje i inne instrumenty finansowe. Oba dokumenty są bardzo ważne i niezbędne do prawidłowego wypełnienia rocznych rozliczeń z fiskusem. Co mają jednak zrobić ci, którzy ich nie otrzymali?

Reklama

O wyjaśnienia poprosiliśmy rzecznika Izby Skarbowej w Warszawie. W odpowiedzi otrzymaliśmy następujące wskazówki. Po pierwsze: należy wystąpić, najlepiej pisemnie, do pracodawcy o PIT. Jeśli pismo pozostanie bez odzewu należy powiadomić właściwy względem swojego miejsca zamieszkania Urząd Skarbowy, w którym będziemy składali rozliczenie roczne oraz Urząd Skarbowy właściwy dla płatnika, czyli urząd pracodawcy. Jeśli urzędnicy stwierdzą, że sprawa nie jest błaha, mogą skontrolować niesumiennego pracodawcę.

Najistotniejsze jest jednak to, że brak niezbędnych dokumentów nie zwalnia podatnika ze złożenia rozliczenia rocznego. Informacje brakujące prawdopodobnie trzeba będzie uzupełnić, ale w chwili wypełniania zeznania należy przedstawić stan faktyczny. "W składanym zeznaniu podatkowym należy wykazać stan faktyczny (tj. faktycznie osiągnięte dochody), jaki miał miejsce w roku podatkowym, za który następuje rozliczenie, opierając się na innych dokumentach znajdujących się w posiadaniu podatnika" - pisze w informacji Andrzej Kulmatycki, rzecznik Izby Skarbowej w Warszawie.

Jakie mogą być to dokumenty? Mogłyby to być wszelkie takie, które bez cienia wątpliwości potwierdzałyby dane w zeznaniu, czyli np. potwierdzenia przelewów, druki RMUA. Dobrze byłoby również upewnić się i dopytać we właściwym urzędzie skarbowym, czy zostaną one uznane. Podatnikowi, zgodnie z informacją rzecznika, przysługuje również prawo złożenia korekty zeznania.

Źródło: NBPortal

brak
Dowiedz się więcej na temat: PIT | pracodawcy | Instytucje finansowe | pracodawca
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »