Praktyczne konsekwencje rygoru natychmiastowej wykonalności w decyzjach dotyczących inwestycji drogowych
Przepis art. 17 ustawy o postępowaniu w związku z nabyciem nieruchomości na cele budowlane pozwala inwestorowi na budowę drogi, w przypadku wydania decyzji z rygorem natychmiastowej wykonalności, nawet w sytuacji kiedy właściciel nie ma wiedzy o planowanej inwestycji.
Przygotowania oraz realizację inwestycji w zakresie dróg publicznych reguluje specjalna ustawa o szczególnych zasadach realizacji tego rodzaju inwestycji. Intencją przyświecającą stworzeniu tej regulacji było wprowadzenie prawnych instrumentów zapewniających sprawny przebieg inwestycji drogowych.
Ustawa została zamierzona jako regulacja czasowa - początkowo jej obowiązywanie przewidziano zostało do 31 grudnia 2007 r., aktualnie ustawodawca przedłużył obowiązywanie ustawy do 31 grudnia 2020 r. Wyjątkowość uregulowań ustawy wyraża się w uproszczeniu postępowania administracyjnego w sprawach związanych z nabyciem nieruchomości na cele budowlane. Wskazują na to szczególne rozwiązania, w postaci między innymi przepisu art. 17 ustawy stanowiącego, że decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na wniosek właściwego zarządcy drogi uzasadniony interesem społecznym lub gospodarczym wojewoda (lub starosta) nadaje decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.
Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej:
(i) zobowiązuje do niezwłocznego wydania nieruchomości, opróżnienia lokali i innych pomieszczeń,
(ii) uprawnia do faktycznego objęcia nieruchomości w posiadanie przez właściwego zarządcę drogi,
(iii) uprawnia do rozpoczęcia robót budowlanych.
Rygor natychmiastowej wykonalności oznacza, że decyzja administracyjna staje się wykonalna i stanowi tytuł egzekucyjny, mimo że nie jest ostateczna. Pomimo zatem, że decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej nie jest jeszcze ostateczna zarządca drogi pozostaje uprawniony do faktycznego objęcia nieruchomości oraz rozpoczęcia robót budowlanych.
Potrzeba zastosowania rygoru natychmiastowej wykonalności musi być indywidualnie uzasadniona w odniesieniu do każdej konkretnej nieruchomości. Należy podkreślić, że decyzja o realizacji inwestycji drogowej nie jest doręczana każdemu z właścicieli (użytkowników wieczystych) objętych jej zakresem. Wojewoda (lub starosta) jedynie wysyła pisemne zawiadomienie o wydaniu decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej dotychczasowemu właścicielowi na adres wskazany w ewidencji gruntów i budynków. W treści zawiadomienia zawarta jest informacja o miejscu, w którym strony mogą zapoznać się z treścią decyzji. Treść samej decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej doręcza jest tylko wnioskodawcy oraz publikowania w drodze obwieszczeń.
Przebieg wydarzeń wygląda w ten sposób, że właścicielowi (użytkownikowi wieczystemu) doręczone zostaje zawiadomienie o wydaniu decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej wraz z informacją, gdzie zainteresowany może zapoznać się z treścią decyzji. Zaopatrzenie takiej decyzji w rygor natychmiastowej wykonalności powoduje, że inwestor po zawiadomieniu właściciela o decyzji na realizację inwestycji drogowej pozostaje uprawniony do objęcia nieruchomości i rozpoczęcia robót. Wysyłanie zawiadomień do właścicieli (użytkowników wieczystych) na adres wskazany w ewidencji gruntów i budynków może powodować, że w sytuacji faktycznego przebywania pod innym adresem adresat decyzji nie będzie miał świadomości o wydaniu decyzji, ale także samym rygorze natychmiastowej wykonalności uprawniającym do niezwłocznego objęcia nieruchomości i rozpoczęcia robót budowlanych.
Pobierz za darmo: program PIT 2010