Pratt & Whitney - wygrany przetarg
Firma Pratt & Whitney wygrywa kontrakt na obsługę serwisową silników Rolls-Royce'a do myśliwców Harrier.
Targi lotnicze FAKNBOROUGH 2002 - Dowództwo systemów powietrznych marynarki Stanów Zjednoczonych (U.S. Naval Air Systems Command - NAVAIR) zawarło z firmą Pratt & Whitney umowę w sprawie zapewnienia obsługi serwisowej silników Rolls-Royce Pegasus F402, które napędzają samoloty myśliwskie AV-8B Harrier używane przez marynarkę USA.
Ta kolejna umowa obejmuje naprawy wysokociśnieniowych łopatek sprężarek za pomocą nowatorskiej technologii opracowanej przez Pratt & Whitney (tzw. blendable boroscope technology), którą można stosować bez wyjmowania silnika z samolotu. Ponieważ przeciętnie demontuje się 30 silników rocznie, NAVAIR szacuje, że proces ten pozwoli zwiększyć używalność samolotów o 83 tygodnie i umożliwi uzyskanie ponad 10 mln USD oszczędności na kosztach konserwacji.
Typowa naprawa łopatek w samolocie Harrier wiąże się z wyjęciem silnika i wymaga nawet 850 roboczogodzin, a koszty tej operacji sięgają 500 000 USD. Opracowana w firmie Pratt & Whitney metoda umożliwia natomiast wykonywanie takich napraw przy silniku zamontowanym w samolocie, co oszczędza czas i pieniądze.
Najnowsza umowa między firmą Pratt & Whitney i NAVAIR została zawarta w ślad za rocznym kontraktem, w ramach którego Pratt & Whitney świadczył takie usługi w odniesieniu do używanych przez marynarkę USA samolotów Harrier w latach 2001 - 2002. Nowa umowa obejmuje również okres jednego roku (2002 - 2003), z opcją przedłużenia na dalsze dwa lata. Jeżeli zostanie w pełni zrealizowana, jej wartość dla firmy Pratt & Whitney wyniesie ponad 2 mln USD.
"Jesteśmy bardzo zadowoleni, że po roku udanej obsługi serwisowej silników Rolls-Royce'a do samolotów Harrier marynarka USA daje naszej firmie wotum zaufania" - powiedział Chris Ramm, wiceprezes działu obsługi użytkowników silników komercyjnych. "Cieszymy się, że opracowana przez firmę Pratt & Whitney technologia naprawy silników samolotów komercyjnych mogła zostać z powodzeniem zaadaptowana do napraw uszkodzonych silników samolotów wojskowych".
Umowa obejmuje naprawy silników Pegasus F402-RR-406B i F402-RR-408A, które napędzają samolot AV-8B Harrier - lekki odrzutowiec szturmowy pionowego startu i lądowania. Marynarka używa tego samolotu głownie do bezpośredniego wsparcia z powietrza sił lądowych.
# # #
Firma Pratt & Whitney, należąca do koncernu United Technologies, to światowy lider w dziedzinie projektowania, produkcji i napraw silników lotniczych, systemów napędowych do statków kosmicznych oraz przemysłowych turbin gazowych.