Produkty "uczciwe" i nieetyczne

Czy wiesz, że produkty dzielą się nie tylko na zdrowe i mniej zdrowe, tanie i drogie, ale także na uczciwe i nieetyczne? O ich istnieniu przypomina obchodzony 13 maja Światowy Dzień Sprawiedliwego Handlu.

Produkty etyczne można rozpoznać po zielono-niebiesko-czarnym logo organizacji Fairdtrade. Nam nie udało się ich znaleźć na sklepowych półkach.

Ceny regulowane

Produkt etyczny to taki, który został wytworzony w sposób przyjazny dla środowiska i zdrowy dla człowieka. Ale to nie wszystko. Żeby otrzymać logo tej organizacji także producent musi spełniać określone wymogi: nie może wyzyskiwać pracowników, płacić im uczciwe stawki, kobiety traktować na równi z mężczyznami itp.

Etyczne produkty to głównie kawa, herbata, kakao, ale także owoce cytrusowe. Są one droższe od innych wyrobów, ponieważ ich cenę odgórnie ustala Fairtrade, po to, żeby producent dostał godziwą zapłatę za swoją pracę. Cała idea opiera się na pomocy biednym krajom. Ale nie poprzez organizacje charytatywne, lecz upowszechnianie zasad wolnego, a zarazem sprawiedliwego handlu. Kraje Trzeciego Świata, odcięte wysokimi barierami celnymi od rynków w państwach bogatych, chroniących swoich producentów, wypłacających miliardowe dotacje rolnikom, nie mają szans z nimi konkurować. Fairtrade chce im pomóc wejść na bogate rynki.

Reklama

Sprawiedliwy Handel w Polsce

Etyczna żywność robi na Zachodzi nie mniejszą furorę niż kilka lat temu żywność ekologiczna. W kampanię popierające Fairtrade angażują się hollywoodzkie gwiazdy i znani muzycy: Antonio Banderas, Bono, Alanis Morrisete.

Tak jest na Zachodzie. A u nas? Czy Polacy wiedzą , co to są te "uczciwe" produkty i gdzie możne je znaleźć na półkach w hipermarketach? W Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, skupiającej hipermarkety, które działają na naszym rynku, owszem słyszano coś o etycznych produktach, ale nic szerzej na ten temat nie udało nam się dowiedzieć. Po szczegóły odesłano nas do sieci handlowych. Niestety, także przedstawiciele hipermarketów nie potrafili powiedzieć, gdzie i czy w ogóle można znaleźć te produkty.

Podobnie na hasło "uczciwe produkty" reaguje większość konsumentów, którzy nie mają zielonego pojęcia, o co chodzi. Idea Fairtrade dopiero zaczyna się u nas przyjmować. Są już tacy, którzy z poświęceniem działają na rzecz jej upowszechnienia. W Gdańsku działa Stowarzyszenie Sprawiedliwego Handlu "Trzeci Świat i My", które podjęło się wprowadzenia takich produktów na polski rynek.

Upłynie jednak sporo czasu zanim idea na dobre się u nas zakorzeni. Bo chociaż deklarujemy chęć niesienia pomocy ludziom z krajów Trzeciego Świata, to zwykle, ze względów ekonomicznych, kupujemy produkty tańsze. Jak na razie etyka przegrywa u nas z ekonomią.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: handel | idea
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »