Program Luxtorpeda 2.0: Czy doczekamy się szybkich i tanich pociągów?
Szybka, wygodna podróż energooszczędnym i bezobsługowym pociągiem - to na razie dalsza przyszłość, lecz w branży już teraz zachodzą znaczące zmiany. Program Luxtorpeda 2.0 ma na celu rozwój polskiego transportu kolejowego. Jakie modyfikacje są konieczne obecnie, a jaki kształt przybierze kolej w bardziej odległej perspektywie?
- Pociągi osobowe i towarowe muszą być szybsze i dostępniejsze - stwierdza Józef Michalik, wiceprezes zarządu firmy Newag. Dobrze, by były zintegrowane z innymi środkami transportu, takimi jak tramwaje czy samoloty. Wtedy zmiana sposobu lokomocji nie będzie kłopotliwa dla pasażerów, a podróż do celu będzie przebiegała szybciej.
Zapewnić to może program Luxtorpeda 2.0. Ma on na celu rozwój szeroko pojętego rynku kolejowego: poprawę systemów zarządzania, a także zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu pasażerów. "Szczególny nacisk zostanie położony na wzrost polskich możliwości eksportowych" - zaznacza Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
W jakim kierunku zmierza kolej i czego mamy spodziewać się w przyszłości?
- W najbliższym okresie kluczowe będzie skrócenie czasu przejazdu. Dłuższa perspektywa może przynieść większy poziom automatyzacji, a w rezultacie - pociągi bezobsługowe. Myślę, że zredukowane zostanie zużycie energii, a pojazdy będą bardziej ekonomiczne i efektywniejsze, choć raczej nie lżejsze. Tabor zmniejszy się, lecz będzie jeździł częściej - przewiduje Tomasz Zaboklicki, prezes firmy Pesa Bydgoszcz.
- - - - -