Program współpracy dla szkolnictwa wyższego i kształcenia zawodowego

Unia-Kanada

Otwarte przestrzenie, piękne naturalne krajobrazy i dzikie renifery przebiegające przez środek uczelnianego campusu to tylko niektóre z uroków studiowania w Kraju Klonowego Liścia. Jednak to, co każdego roku przyciąga do Kanady tysiące żądnych wiedzy młodych naukowców z zagranicy, to przede wszystkim renoma tamtejszych uczelni.

Rząd kanadyjski przyznaje bardzo wysokie dotacje dla uczelni wyższych, co w rezultacie pozwala na uzupełnienie księgozbiorów, wyposażenie laboratoriów, inwestycje w coraz to nowsze rozwiązania technologiczne oraz zatrudnianie najlepszych wykładowców. Ponadto studia w Kanadzie ściśle łączą poznawanie teorii z praktyką.

Reklama

Polskie uczelnie mogą dać swoim studentom szansę poznania zalet oraz specyfiki studiowania i zdobycia międzynarodowego doświadczenia w Kanadzie. Wystarczy złożenie oryginalnego projektu w ramach programu UE-Kanada - Program Współpracy dla Szkolnictwa Wyższego i Kształcenia Zawodowego 2001-2005. Program ma zachęcać konsorcja składające się z instytucji szkolnictwa wyższego, jednostek szkoleniowych oraz innych odpowiednich instytucji z UE i Kanady do podejmowania wspólnych przedsięwzięć.

Cele Programu

Program posiada cztery główne cele. Po pierwsze, zakłada zwiększenie zainteresowania i zrozumienie specyfiki życia obywateli Unii Europejskiej i Kanady poprzez przekazanie i zdobycie szerokiej wiedzy na temat ich języka, kultury i instytucji. Po drugie, celem programu jest poprawa jakości rozwoju zasobów ludzkich na obszarze wspólnego rynku europejskiego i Kanady, włączając nabywanie niezbędnych umiejętności wymaganych przez globalny rozwój gospodarki opartej na wiedzy. Po trzecie, poprzez program dąży się do znaczącej poprawy jakości transatlantyckiej wymiany studentów oraz absolwentów chcących zdobyć międzynarodową praktykę. Po czwarte, program wspomaga jakość obustronnych transatlantyckich stosunków między instytucjami edukacyjnymi obejmującymi szkolnictwo wyższe i instytucje szkoleniowe. Aby jak najefektywniej osiągnąć wymienione cele, program wspiera innowacyjne, wielostronne, ukierunkowane na studenta projekty z potencjałem do stymulowania długotrwałej transatlantyckiej współpracy w zakresie szkolnictwa wyższego i kształcenia zawodowego.

Partnerstwo

Każdy projekt musi być bezwzględnie złożony w partnerstwie, zaś każde wielostronne partnerstwo musi zawierać minimum trzy wyższe uczelnie lub instytucje szkolące z trzech różnych państw członkowskich UE i trzy instytucje z dwóch różnych prowincji Kanady. W ramach składanego projektu muszą zostać wskazani liderzy projektu (instytucje nienastawione na zysk) z UE i Kanady, odpowiedzialni za kompleksowe zarządzanie projektem. Dalszoplanowych partnerów mogą reprezentować organizacje pozarządowe, wydawnictwa, izby handlowe, instytuty badawcze, grupy biznesowe itp. Instytucje takie mogą oferować profesjonalne doradztwo i ekspertyzy, a także zapewnić praktyki zawodowe studentom uczestniczącym w projekcie.

Działania

W 2004 r. głównym działaniem programu była budowa konsorcjum składającego się z instytucji edukacyjnych UE i Kanady. Działania projektów mogły zawierać rozwój innowacyjnego międzynarodowego programu nauczania, mobilność studentów i rozwój ram organizacyjnych, szkolenia i międzynarodową wymianę dla nauczycieli i trenerów oraz czynności oparte na wykorzystaniu najnowszych technologii komputerowych i internetowych. Ważnym aspektem każdego projektu jest rozpowszechnienie jego rezultatów, które wykorzystuje innowacyjne techniki komunikacji.

Szczególnie wysoko punktowane są projekty ustanawiające partnerstwo i powiązanie edukacji ze środowiskiem biznesu. Projekty muszą być nowe i nie mogą powielać lub poszerzać istniejących działań, muszą też wskazywać sposoby, jakimi projektodawca chce wdrożyć nowy program edukacyjny, poprawić obecny lub też przygotować studenta do pracy w środowisku międzynarodowym. Należy pamiętać, że projekty muszą być ukierunkowane na studenta, a nie na współpracę w zakresie badań między partnerami. Ważnym aspektem jest mobilność studenta - każda partnerska instytucja powinna zaplanować wymianę minimum siedmiu studentów. Ostatnie doświadczenia programu wskazały, że najbardziej efektywne wymiany studentów to takie, w których partnerzy projektów wcześniej szczegółowo skonsultowali takie aspekty praktyczne jak zakwaterowanie studentów, przygotowanie językowe, wysokość czesnego itp.

Na projekty składane w 2004 r. Komisja przeznaczyła 850 tys. euro dla europejskiej strony programu. Całkowite dofinansowanie trzyletniego projektu wynosi dla partnerów z UE 142 tys. euro, a z Kanady 200 tys. euro. Udział Komisji i Rządu Kanady nie mógł przekroczyć 75 proc. wszystkich kwalifikowanych wydatków każdej ze stron projektu. Większość dofinansowania musiała być przeznaczona na finansowanie wymiany studentów. Oszacowano, że każdy student uczestniczący w wymianie w ramach projektu otrzyma miesięcznie 700 euro dofinansowania na pokrycie bieżących potrzeb i utrzymania...

Anna Hnatyszyn-Dzikowska

Dwumiesięcznik "Fundusze Europejskie" nr 2(9)/2005

Fundusze Europejskie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »