Projekt ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu
Rada Ministrów kierunkowo przyjęła projekt nowelizacji ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu i ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Rada Ministrów kierunkowo przyjęła projekt nowelizacji ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu i ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i skierowała go do konsultacji ze związkami zawodowymi i organizacjami pracodawców.
Nowelizacja ustawy z 14 grudnia 1994 roku o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu
Zaproponowano wprowadzenie obowiązku opłacania, przez pracodawców zatrudniających osoby pobierające emerytury, renty lub uposażenie w stanie spoczynku, składki na Fundusz Pracy w wysokości 7-krotnej wysokości składki opłacanej za innych zatrudnianych pracowników.
Podwyższona składka byłaby opłacana do końca 2004 roku, czyli w czasie wchodzenia na rynek pracy osób z tzw. wyżu demograficznego.
Podwyższona składka nie byłaby opłacana:
- w przypadku osób pobierających renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy, zatrudnionych w zakładach pracy chronionej;
- w przypadku uzyskiwania wynagrodzenia niższego od najniższego wynagrodzenia stanowiącego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ponieważ w takiej sytuacji nie istnieje w ogóle obowiązek opłacania składki na Fundusz Pracy;
- w przypadku nie pobierania emerytury, renty lub uposażenia w stanie spoczynku, pomimo posiadania do tego prawa (np. z powodu zawieszenia wypłaty świadczenia).
Podwyższona składka wynosiłaby 17,15 procent podstawy jej wymiaru.
Szacuje się, że podwyższona składka będzie opłacana za ok. 200 tys. osób pobierających emeryturę, rentę lub uposażenie w stanie spoczynku. Zakładając, że przeciętne miesięczne wynagrodzenie tych osób, stanowiące podstawę wymiaru składki, będzie wynosić 1.130 zł - zwiększone dochody Funduszu Pracy wyniosłyby miesięcznie ok. 32,6 mln zł.
Nowelizacja ustawy z 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Zaproponowano całkowite zawieszenie wypłaty emerytury (bez względu na wysokość przychodu z pracy), jeżeli po rozwiązaniu stosunku pracy wykonywanego bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury, emeryt ponownie podjął zatrudnienie, inną pracę zarobkową lub pozarolniczą działalność na rzecz tego samego pracodawcy przed upływem 24 miesięcy.
Przepis ten miałby zastosowanie w przypadku emerytów, którzy rozwiążą stosunek pracy w związku z przejściem na emeryturę po dniu wejścia w życie niniejszej ustawy.
Do konsultacji z partnerami społecznymi zostanie przekazany także wariant wyłączający z tego rozwiązania profesorów szkół wyższych.
Zaproponowano, aby obie nowelizacje weszły w życie od pierwszego dnia czwartego miesiąca po dniu ich ogłoszenia.