Przeprawa nad Regalicą przeszła próbne obciążenia. "Kluczowe znaczenie dla żeglugi"
Most kolejowy firmy Budimex nad Regalicą w Szczecinie pozytywnie przeszedł próbne obciążenia. Przeprawa ma mieć kluczowe znaczenie dla żeglugi śródlądowej i ma zapewnić ciągłość ruchu kolejowego na linii kolejowej nr 273. W listopadzie planowane jest złożenie wniosku o uzyskanie pozwolenia na użytkowanie.
Budimex pomyślnie zakończył próbne obciążenia na wiadukcie i moście kolejowym na rzece Regalica - informuje spółka w opublikowanym komunikacie.
Umowa na realizację przedsięwzięcia w formule "buduj" pomiędzy Budimex SA a Wodami Polskimi została zawarta we wrześniu 2021 roku. Projekt jest finansowany ze środków Banku Światowego, Unii Europejskiej oraz budżetu państwa.
Podczas prób obciążeniowych wykorzystano lokomotywy o łącznej masie 480 ton do obciążeń statycznych oraz lokomotywę o masie 120 ton do próby dynamicznej. Pojazd rozpędził się najpierw do 10 km/h, a prędkość stopniowo zwiększano do ponad 100 km/h. Podczas testów osiągnięto maksymalną prędkość eksploatacyjną.
Analiza konstrukcji mostu podczas prób obciążeniowych obejmowała:
- określenie sztywności konstrukcji na podstawie pomiarów ugięć ustroju nośnego poddanego obciążeniu statycznemu;
- ocenę stabilności podpór obiektu;
- oględziny konstrukcji przed, w czasie i po próbnym obciążeniu oraz odnotowanie nieprawidłowości (m.in. zarysowania, pęknięcia);
- wyznaczenie parametrów dynamicznych, takich jak współczynnik przewyższenia dynamicznego częstotliwości drgań własnych oraz współczynnik tłumienia.
Jak podaje Budimex, obliczenia zawarte w projekcie zostały potwierdzone podczas próbnego obciążenia przeprawy.
W tym momencie trwają jeszcze prace na moście związane z układaniem nawierzchni torowej oraz budową sieci trakcyjnej, które są już na ukończeniu. "Zakończono także kluczowe etapy prac związanych z budową murów oporowych nasypu kolejowego oraz wiaduktu drogowego, który umożliwi bezkolizyjny przejazd ul. Szklaną pod linią kolejową 273 relacji Szczecin - Wrocław. Oddano również do użytku nowy budynek nastawni, w którym uruchomiono komputerowy system sterowania ruchem kolejowym na stacji - informuje Budimex.
Most o długości 276 m ma połączył oba brzegi Regalicy. Przeprawa ma zwiększyć swobodę żeglugi śródlądowej, przy jednoczesnym zapewnieniu ciągłości ruchu kolejowego na linii kolejowej nr 273. Konstrukcja składa się z ponad 2800 ton stali i 10 000 różnych elementów.
Wysoki poziom wody żeglownej 6,2 m ma umożliwić swobodny przepływ jednostkom pływającym, w tym zlokalizowanym w pobliskiej bazie lodołamaczom. - Stary most został rozebrany i nie stanowi już przeszkody w żegludze. Wybudowano 2 nowe tory dla prędkości ponad 100 km/h - mówi Sławomir Krekora, dyrektor kontraktu w Budimeksie. W zakres inwestycji weszła także przebudowa 12 km torów i budowa nowego peronu.
Na budowie realizowanej wspólnie przez budownictwo infrastrukturalne, budownictwo kolejowe Budimeksu oraz Mostostal Kraków zaangażowanych było ponad 2000 osób. Koszt dobiegającej końca inwestycji ma sięgnąć około 282 mln zł netto.