- Kolejna inwestycja mająca przyspieszyć prace związane z przekopem Mierzei Wiślanej.
- W fińskiej stoczni zwodowano specjalny statek, który zasili flotę Urzędu Morskiego w Gdyni.
- Pogłębiarka ma służyć do utrzymania parametrów głębokości na torze wodnym łączącym Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.
- Jednostka powinna być gotowa do użytkowania w Polsce do końca I kwartału 2024 roku.
We wtorek 19 września zwodowano kolejny statek specjalistyczny, który ma wspomóc przekop Mierzei Wiślanej - informuje Urząd Morski w Gdyni. Wodowanie nastąpiło w fińskiej stoczni, gdzie pogłębiarka została wyprodukowana.
Od położenia stępki do wodowania statku minął niespełna rok - uroczystość miała miejsce w październiku 2022 roku.
Kolejny etap przekopu Mierzi Wiślanej. Specjalistyczna pogłębiarka z fińskiej fabryki ma odmienić losy inwestycji
Nowa pogłębiarka, która tyle co została zwodowana, ma przyspieszyć prace związane z inwestycją przekopu Mierzei Wiślanej. Maszyna jest dedykowana ponad dwudziestokilometrowej drodze wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską i to kolejny etap wieloletniego programu inwestycji.
Administracja morska niebawem zyska nowoczesną, specjalistyczną jednostkę, która w wydatny sposób ułatwi utrzymywanie założonych parametrów torów wodnych, prowadzących do portów. Wprowadzenie do eksploatacji własnej pogłębiarki pozwoli na dokonanie oszczędności w zakresie prac czerpalnych, a także przyspieszy ich wykonywanie, szczególnie tam, gdzie wymagane będą pilne podczyszczenia.
To ważne wydarzenie dla przekopu Mierzei Wiślanej - od teraz jednostka może być nazywana statkiem.

Pogłębiarka została zaprojektowana przez fińską stocznię Tyovene Oy - tam też przeprowadzono operację wodowania. Umowa na budowę, która została podpisana w marcu 2022 roku, zakładała zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę pogłębiarki. Cały kontrakt opiewa na 116,5 mln zł - informuje urząd.
Takiej pogłębiarki jak URSA nie można zamówić jako gotowy produkt z katalogu internetowego. Jest to jednostka zaprojektowana oraz zbudowana pod konkretnego klienta, według konkretnej specyfikacji, bardzo spersonalizowana, jedyna w swoim rodzaju, spełniająca wysokie wymagania zamawiającego oraz wszystkie obowiązujące przepisy. URSA jest wyjątkowa.
Prace nad maszyną przebiegły ekspresowo. - Zaawansowanie prac aktualnie wynosi ponad 70 proc. Jednostka eksploatacyjnie powinna dołączyć do naszej floty do końca pierwszego kwartału 2024 roku - powiedział Wiesław Piotrzkowski, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Trzy etapy budowy Kanału Żeglugowego. Nowa pogłębiarka ma przyspieszyć wykonanie prac
Budowa nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną przebiega trzema etapami - przypomina rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska.
- 17 września oddano do użytku Kanał Żeglugowy wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą oraz wyspą na Zalewie Wiślanym.
- Drugi etap to obudowa brzegów rzeki Elbląg. Poziom prac jest zaawansowany, prace są ukończone w 90 proc., a kluczowym elementem tej części inwestycji jest most obrotowy w Nowakowie, który oddano do użytku w lipcu.
- W końcu trzeci etap, czyli pogłębianie torów wodnych na Zalewie Wiślanym oraz wykonanie oznakowania nawigacyjnego.
Całość prac w ramach tej inwestycji ma zakończyć się do końca 2023 roku. Teraz działania ma przyspieszyć zwodowana w fińskich zakładach pogłębiarka.
Jednostka ma służyć do utrzymania parametrów głębokości na torze wodnym łączącym Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską (w tym obszar rzeki Elbląg), a także odkładania urobku na wyspę na Zalewie Wiślanym za pomocą systemu rurociągów refulacyjnych oraz utrzymania parametrów głębokości torów podejściowych do portów morskich w zakresie głębokości do 18 m - takie informacje przekazuje Urząd Morski w Gdyni.
Jednostka powinna być gotowa do użytkowania w Polsce do końca I kwartału 2024 roku.
Masz wpływ na przyszłość serwisu Interia Biznes. Czekamy na Twój głos! >>> WYPEŁNIJ ANKIETĘ