PSPA: Prawie jedna trzecia kierowców rozważa zakup elektryka

Blisko 30 proc. Polaków deklaruje, że przy kolejnej zmianie pojazdu rozważy zakup samochodu z napędem elektrycznym - wynika z badanie przeprowadzonego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.

To czwarta edycja "Barometru Nowej Mobilności". PSPA w ciągu czterech lat przepytało w sumie 4,7 tys. osób, od których zebrało pół miliona odpowiedzi. - Tegoroczna edycja jest o tyle wyjątkowa, że podjęliśmy się analizy wyników ze wszystkich lat i wskazujemy trendy konsumenckie w obszarze elektromobilności - informuje Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Dodaje, że emisyjność pojazdów, która do niedawna nie była zbyt istotna dla osób zainteresowanych zakupem nowego pojazdu, dzisiaj zyskuje na znaczeniu. - Paliwa konwencjonalne, w tym diesel, są w odwrocie. Świadomość ekologiczna polskich kierowców rośnie. Potrzebne jest jednak dalsze wsparcie administracji stymulujące rozwój rynku, które odpowie na te preferencje i wpłynie na dynamiczny wzrost liczby EV na polskich drogach - powiedział Mazur.

Reklama

W ostatnim badaniu 29,4 proc. respondentów zadeklarowało, że realnie rozważy zakup BEV (samochód w pełni elektryczny) lub PHEV (hybryda typu plug-in) w okresie kolejnych trzech lat. W 2019 r. taką gotowość wyraziło 28 proc. ankietowanych, w 2018 r. 17 proc., zaś w 2017 r. - 12 proc.

Wzrostowi zainteresowania autami elektrycznymi sprzyja coraz większa liczba oferowanych modeli oraz ogólnodostępnych ładowarek. Od czasu wydania pierwszej edycji Barometru w 2017 r., w Polsce uruchomiono ponad 1,1 tys. stacji ładowania, a oferta samochodów z napędem elektrycznym poszerzyła się o 69 nowych modeli. Średni zasięg EV zwiększył się o niemal 100 km, a cena najtańszego pojazdu spadła o 10 proc.

Jednocześnie cały czas zmniejsza się zainteresowanie silnikami diesla - z 38 proc. w 2017 r. do 17 proc. w roku bieżącym. W latach 2017-2020 znaczenie aspektów środowiskowych wśród Polaków przy zakupie nowego samochodu wzrosło o ponad 30 proc. Coraz więcej respondentów postrzega samochody elektryczne jako pojazdy pozytywnie wpływające na środowisko. W 2017 r. takie przekonanie wyrażało zaledwie 8 proc. ankietowanych, w 2018 r. 12 proc., w 2019 r. - 19 proc., zaś w 2020 r. - już prawie 33 proc.

To właśnie ekologia jest wskazywana jako czynnik, który w największym stopniu wpływa na podjęcie decyzji o zakupie pojazdu elektrycznego, równolegle z niskimi kosztami eksploatacji. Badani wskazywali też na pozytywne opinie o elektromobilności i lepsze osiągi EV od pojazdów konwencjonalnych.

W przypadku 95 proc. użytkowników samochodów elektrycznych, obecnie eksploatowany pojazd jest ich pierwszym samochodem elektrycznym. Co istotne, aż 98 proc. kierowców jest zadowolona z jego zakupu. Coraz większa liczba Polaków miała także okazję jeździć samochodem elektrycznym. W 2017 r. było to 6 proc. badanych, w 2018 r. 11 proc., w 2019 r. - 16 proc., zaś w 2020 r. z EV skorzystał już niemal co piąty respondent (18 proc.). Prawie połowa z nich miała okazję usiąść za kierownicą samochodu elektrycznego kilkukrotnie.

Wśród największych wyzwań związanych z autami elektrycznymi kierowcy najczęściej wskazywali na zasięg (50 proc.), dostępność infrastruktury ładowania (45 proc.) i ceny (35 proc.). Największa grupa respondentów (32 proc.) deklaruje, że na zakup pojazdu elektrycznego jest w stanie przeznaczyć od 50 do 100 tys. zł. Z kolei 23 proc. gotowa jest zapłacić od 100 do 150 tys. zł.

Aż 98 proc. respondentów popiera wdrażanie elektromobilności w transporcie publicznym. Za największe zalety e-busów badani uznali brak emisji CO2 (55 proc.) oraz cichą pracę układu napędowego (40 proc.).

PSPA wspólnie z Krajowym Ośrodkiem Zmian Klimatu zainicjowało kampanię elektromobilni.pl, której celem jest edukacja na temat pojazdów elektrycznych. Jej celem jest edukacja i wzrost świadomości społecznej w zakresie rozwoju zeroemisyjnych technologii w transporcie. Projekt został objęty patronatem honorowym Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii.

W inicjatywę zaangażowało się także kilkadziesiąt podmiotów i instytucji aktywnych w obszarze zrównoważonego transportu w Polsce, w tym m.in. koncerny motoryzacyjne, instytucje finansowe, samorządy, organizacje.

wj


INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »