Rada Ministrów - o wspieraniu restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego
Rada Ministrów zaakceptowała projekt nowelizacji ustawy o wspieraniu restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Potrzeba nowelizacji ustawy wynika z konieczności wprowadzenia skutecznego mechanizmu wspierania procesu restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego (ppo). Zakres działań w tym kierunku został określony w przyjętej przez Radę Ministrów 14 maja 2002 roku Strategii przekształceń strukturalnych przemysłowego potencjału obronnego w latach 2002 - 2005.
Obecny stan prawny w znaczącym stopniu utrudnia dokonanie procesu restrukturyzacji i konsolidacji przemysłowego potencjału obronnego (ppo) z powodu braku możliwości wykorzystania na cele restrukturyzacji ppo środków uzyskanych z prywatyzacji spółek tworzących ten sektor.
Wobec faktu, że wiele spółek ppo stoi w obliczu poważnych problemów ekonomiczno - finansowych i wymaga głębokich zmian strukturalnych, potrzebne jest zastosowanie rozwiązania prawnego, które pozwoliłoby przeznaczać przychody z prywatyzacji ppo na wsparcie procesu restrukturyzacji tego sektora. W tym celu proponuje się zmiany w ustawie, które umożliwią wykorzystanie przychodów z prywatyzacji spółek ppo na zadania, o których mowa wyżej.
W celu uniknięcia nadmiernego rozdrobnienia środków przeznaczonych na wspieranie procesu restrukturyzacji proponuje się ograniczenie tego wsparcia do spółek ppo i jednostek badawczo - rozwojowych.
Zaproponowane zmiany zwiększą możliwości wsparcia procesu przebudowy sektora w obszarach: zatrudnienia, pozyskiwania majątku niezbędnego do zapewnienia produkcji specjalnej oraz wdrażania do produkcji nowoczesnego uzbrojenia lub sprzętu wojskowego. Konieczność ich wprowadzenia wynika z dotychczasowych doświadczeń w realizacji przedmiotowej ustawy i odpowiada założeniom Strategii. Dostosowanie wielkości zatrudnienia do aktualnych potrzeb jest zasadniczym elementem procesu przekształceń strukturalnych ppo, o bardzo istotnym wymiarze społecznym.
Wprowadzane zmiany umożliwią wypłacanie zwalnianym pracownikom należnych im odpraw, w sytuacji gdy pracodawca nie dysponuje odpowiednimi środkami na ten cel. Postulat, aby uwzględnić w zakresie działań osłonowych możliwość wsparcia procesu restrukturyzacji zatrudnienia w takiej formie jest efektem konsultacji w ramach prac Zespołu Trójstronnego do spraw Społeczno-Gospodarczych Warunków Restrukturyzacji Zakładów Przemysłowego Potencjału Obronnego.
Wprowadzone znowelizowaną ustawą zmiany umożliwią także wspieranie procesu zakupów nowoczesnych maszyn i urządzeń, co w konsekwencji przyczyni się do wzrostu jakości i rozszerzenia asortymentu produkowanych wyrobów.
Możliwe będzie również przeznaczenie części środków pochodzących z prywatyzacji spółek ppo na wykup udziałów objętych przez Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w Fabryce Broni "Łucznik - Radom" oraz PZL Mielec, w celu dokapitalizowania spółek dominujących (Przedsiębiorstwo Handlu Zagranicznego "Bumar" oraz Agencja Rozwoju Przemysłu SA).
Zgodnie z założeniami przyjętymi w Strategii - w stosunku do spółek ppo nie wchodzących w skład grup kapitałowych, a przewidzianych do prywatyzacji - kompetencje ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa zostaną przywrócone ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa. Znajdzie to swój wyraz w nowelizacji rozporządzenia wydanego na podstawie ustawy o wspieraniu restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP. Zmiana rozporządzenia będzie polegała na ograniczeniu wykazu spółek, w stosunku do których prawa z akcji i udziałów należących do Skarbu Państwa będzie wykonywał minister właściwy do spraw gospodarki.
Zgodnie z założeniami Strategii w odniesieniu do spółek, które nie wejdą do grup kapitałowych, planowane są szybkie działania prywatyzacyjne, poprzedzone w miarę potrzeby działaniami restrukturyzacyjnymi. Sprzyjać temu będzie przekazanie ministrowi Skarbu Państwa - nie później niż do 31.12.2002 roku uprawnień wynikających z praw z akcji i udziałów należących do Skarbu Państwa. Natomiast nie przewiduje się - przynajmniej do 2005 roku - prywatyzacji spółek, które wejdą w skład grup kapitałowych.
Wprowadzenie powyższych zmian nie będzie miało skutków finansowych dla budżetu państwa.