Reklama podbija media
Spółka doradcza CR Media Consulting przewiduje, że w 2006 roku rynek reklamy wzrośnie wartościowo o 9,9 proc., z około 5,5 mld zł w 2005 roku do około 6 mld zł w tym roku - poinformowała spółka w komunikacie prasowym.
Według szacunków CR Media Consulting, w pierwszym kwartale tego roku przychody reklamowe netto wzrosły o 9,1 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2005 roku.
Największe media zanotowały wzrost poniżej średniej - telewizja o 7,9 proc., a prasa o 7,1 proc. Lepszy wynik zyskało radio, którego przychody z reklam wzrosły o 12,9 proc. oraz internet - wzrost o 47,1 proc.
"W drugim kwartale można spodziewać się wzrostu dynamiki przychodów reklamowych (o 12,7 proc.), spowodowanego niską bazą roku poprzedniego oraz zwiększonymi wydatkami reklamowymi w okresie mistrzostw świata w piłce nożnej" - napisano w komunikacie.
Natomiast trzeci kwartał, zdaniem CR Media Consulting, może charakteryzować się nieco niższą dynamika wzrostu (o 8,1 proc.), ze względu na wysoką bazę porównawczą w 2005 roku, spowodowaną kampaniami wyborczymi.
Według CR Media Consulting, w następnych dwóch latach rynek reklamowy będzie nadal rozwijał się znacznie szybciej niż wzrost PKB - o 9,1 proc. w 2007 roku i o 8,5 proc. w 2008 roku. W 2007 roku jego wartość może osiągnąć około 6,5 mld zł, a w 2008 roku - około 7 mld zł.
Główną przyczyną poprawy koniunktury na rynku reklamy jest wzrost gospodarczy. Pozytywnie na ten rynek oddziałuje także wzrost konkurencji w sektorach usługowych i handlowych oraz niski poziom cen usług reklamowych w porównaniu z warunkami europejskimi.
W 2005 roku rynek reklamy wzrósł o 12,4 proc., z niecałych 5 mld zł w 2004 roku.(