RG: Wzrost sprzedaży detalicznej efektem większej liczby pracujących

Fenomen wzrostu sprzedaży detalicznej, przy jednoczesnym wzroście bezrobocia, może po części tłumaczyć ograniczenie możliwości odchodzenia na wcześniejsze emerytury, co zwiększyło liczbę osób aktywnych na rynku pracy - ocenia Rada Gospodarcza przy premierze.

Fenomen wzrostu sprzedaży detalicznej, przy jednoczesnym wzroście bezrobocia, może po części tłumaczyć ograniczenie możliwości odchodzenia na wcześniejsze emerytury, co zwiększyło liczbę osób aktywnych na rynku pracy - ocenia Rada Gospodarcza przy premierze.

- Sprzedaż detaliczna wzrosła w lutym o 13,7 proc. r/r (8,9 proc. r/r po uwzględnieniu inflacji), czyli szybciej niż oczekiwano i nieco wolniej niż w styczniu, podał w poniedziałek GUS. Analitycy oczekiwali jednocyfrowego wzrostu - dodano biuletynie RG.

RG wskazała, że najszybciej, bo o 33,9 proc. r/r wzrosła sprzedaż w sklepach niewyspecjalizowanych, do których zalicza się hipermarkety i dyskonty. - Silnie zwiększyła się również sprzedaż aut - o 23,6 proc. r/r. - napisano. Rada zauważa, że sprzedaż wzrosła znacząco, mimo wzrostu bezrobocia, które w ubiegłym miesiącu osiągnęło niemal pięcioletnie maksimum na poziomie 13,5 proc.

Reklama

- GUS opublikował również, porównywalne w ramach UE, badania BAEL za IV kw. 2011. Wyniki pokazały, że w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku wzrosła nie tylko liczba bezrobotnych, ale także zatrudnionych. Wynika to z tego, że zwiększyła się liczba osób, które w ogóle są aktywne na rynku pracy, czyli albo poszukują pracy, albo ją mają. Może być to związane z ograniczeniem możliwości odchodzenia na wcześniejsze emerytury. To z kolei może w części tłumaczyć fenomen wzrostu sprzedaży detalicznej przy jednoczesnym wzroście bezrobocia - dodano.

Członek Rady Gospodarczej Maciej Reluga zaznacza, że choć sytuacja na rynku pracy nie będzie sprzyjała szybkiemu wzrostowi wydatków gospodarstw domowych w br., to w lutym mniej firm deklarowało zwolnienia, a pracodawcy zgłosili do urzędów pracy więcej ofert pracy.

- Polski konsument wciąż decyduje się na spore wydatki, bo sprzedaż detaliczna wzrosła w lutym aż o 13,7 proc. (po uwzględnieniu inflacji o prawie 9 proc.). Rysą (...) jest rosnące bezrobocie. Jednak warto zwrócić uwagę, że choć sytuacja na rynku pracy nie będzie sprzyjała szybkiemu wzrostowi wydatków gospodarstw domowych w tym roku, to w lutym mniej firm deklarowało zwolnienia, a pracodawcy zgłosili do urzędów pracy więcej ofert pracy - podano w biuletynie.

GUS podał w poniedziałek, że sprzedaż detaliczna w lutym wzrosła o 13,7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2011 roku, a miesiąc do miesiąca wzrosła o 1,2 proc. Według GUS stopa bezrobocia w lutym wyniosła 13,5 proc. wobec 13,2 proc. w styczniu.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »