Rynek opalania dynamiczny
Rozwój rynku preparatów do opalania jest dynamiczny. Co roku w analogicznych okresach (maj-sierpień) notowane są kilkuprocentowe wzrosty wartości sprzedaży.
Obecnie na rynku pojawili się także nowi istotni gracze, którzy od początku ambitnie konkurują z czołówką firm o wieloletnim stażu na tym rynku.
Za jedną z przyczyn zwiększenia sprzedaży, należy uznać także innowacyjność i bardzo dobrą jakość produktów. Producenci prześcigają się w nowatorskich pomysłach na atrakcyjne, coraz lepiej pielęgnujące i ochraniające preparaty do opalania.
Coraz ważniejsze staje się też zapewnienie klientowi wartości dodanej, która podnosi atrakcyjność produktu. Przykładowo w ofercie pojawiają się produkty do opalania, które nie tylko chronią i pielęgnują, ale też wprowadzają element zabawy, np. kolorowy spray-mleczko dla dzieci. Proponuje się preparaty do opalania i po opalaniu ze złocistym pyłem, które oprócz właściwości pielęgnujących, dodają urody, w bardziej nowoczesnym i wygodnym w użyciu formułom, np. w sprayu.
Coraz większą rolę odgrywają też preparaty po opalaniu. Analizując sprzedaż preparatów po opalaniu. Warto też zauważyć, że sprzedaż preparatów do opalania coraz bardziej wydłuża się poza sezon, czyli miesiące maj-sierpień. Przyczyną są coraz częstsze wyjazdy Polaków do cieplejszych krajów w okresie jesiennym.
W przypadku preparatów do opalania klienci przykładają wagę do marki, która jest gwarantem bezpieczeństwa i jakości, dlatego najchętniej zaopatrują się w preparaty, których marki są im znane.
Według badań - 43 procent Polaków jako najlepsze produkty do opalania wskazuje balsam, mleczko lub emulsję w tradycyjnych opakowaniach - tak wynika z badań TNS OBOP. Dużą popularnością cieszą się także kremy, natomiast rzadziej kupowane są olejki. Z punktu widzenia zastosowania kosmetyku, respondenci najczęściej wybierają te chroniące skórę przed poparzeniami słonecznymi - 24 procent. Porównywalna liczba konsumentów - 20 procent kupuje preparaty pielęgnujące skórę przed lub po opalaniu.
Badania potwierdzają tendencje panujące na rynku: kupowanie kosmetyków do opalania deklarują głównie osoby młode, wykształcone, w większości kobiety - 54 procent nabywców. Generalnie słońce i opalanie preferują ludzie młodzi - aż 76 procent lubiących się opalać to młodzież w wieku 15-19 lat.