Rząd chce zobowiązać samorządy do raportowania o podatkach

Organy podatkowe gmin będą co roku przygotowywać sprawozdania dla ministra finansów na temat podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego - przewiduje przyjęty we wtorek przez rząd projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

 Organy podatkowe gmin będą co roku przygotowywać sprawozdania dla ministra finansów na temat podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego - przewiduje przyjęty we wtorek przez rząd projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Centrum Informacyjne Rządu poinformowało we wtorkowym komunikacie, że obecnie gminy nie muszą prowadzić sprawozdawczości dotyczącej podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego.

W praktyce sprawozdawczość budżetowa dotyczy wyłącznie dochodów z tych podatków, skutków obniżania górnych granic stawek podatkowych oraz udzielonych ulg i zwolnień w tych podatkach na mocy uchwał rad gmin, a także skutków decyzji wydanych przez organ podatkowy na podstawie Ordynacji podatkowej.

Wyjaśniono, że dotychczas resort finansów pozyskiwał dane na temat tych podatków z dobrowolnych badań ankietowych gmin przeprowadzanych w kilkuletnich odstępach. Jednak taka forma pozyskiwania danych - ze względu na dużą pracochłonność i koszty - nie jest optymalnym rozwiązaniem.

Reklama

"Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy, sprawozdanie ma zawierać informacje o wysokości stawek podatku od nieruchomości, średniej cenie skupu żyta i średniej cenie sprzedaży drewna, przyjmowanych dla potrzeb wymiaru podatków (od nieruchomości, rolnego i leśnego) na terenie gminy w roku podatkowym. Sprawozdanie w tej części będzie przekazywane nie później niż do końca I kwartału roku podatkowego" - napisano.

Sprawozdania będą zawierać też zagregowane dane o podstawach opodatkowania tymi podatkami oraz o podstawach opodatkowania zwolnionych z tych podatków na mocy uchwał rad gmin. Ta część sprawozdania będzie składana nie później niż do końca III kwartału roku podatkowego.

"Sprawozdanie ma być przekazywane ministrowi rozwoju i finansów wyłącznie w postaci elektronicznej za pośrednictwem regionalnych izb obrachunkowych. Do przekazywania danych zostanie wykorzystany istniejący system informatyczny zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego BeSTi@. Wdrożenie tego rozwiązania jest spełnieniem postulatów zgłaszanych przez samorządy" - poinformowano.

Według CIR dane gromadzone w ten sposób zwiększą możliwość analizy i oceny polityki podatkowej prowadzonej przez gminy oraz obecnych rozwiązań podatkowych - możliwa będzie ocena struktury wpływów z tych podatków w podziale na typy przedmiotów opodatkowania i określenie średnich stawek podatkowych stosowanych przez gminy.

Zgodnie z projektem, minister finansów w rozporządzeniu określi szczegółowy zakres informacji objętych sprawozdaniem, a także wzór sprawozdania, terminy i sposób jego przekazywania oraz sposób sporządzania. Sprawozdanie po raz pierwszy ma być przygotowane za 2018 r.

Nowela ma wejść w życie po 14 dniach od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: samorząd
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »