Rząd wycofuje się ze zmian dotyczących biopaliw

Rząd wycofuje się ze zmian w przepisach dotyczących biopaliw - podał resort rolnictwa w dzisiejszym komunikacie. Jak poinformował wicepremier Henryk Kowalczyk, projekt wzbudził sprzeciw producentów rzepaku.

NCW uderzy w interesy rolników

- Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące biopaliw nie będzie procedowany; w mocy pozostaną dotychczas obowiązujące przepisy - poinformował cytowany w piątkowym komunikacie resortu rolnictwa

 Ministerstwo zapewniło, że udział biokomponentów w paliwach zostanie na dotychczasowym poziomie.

"Decyzja (o braku dalszych prac nad projektem - PAP) jest podyktowana opinią środowisk rolniczych, które bardzo mocno zabiegały o to, żeby nie następowała proponowana redukcja maksymalnej zawartości biokomponentu w paliwie do 60 czy nawet 75 proc. Po wielu spotkaniach z przedstawicielami przemysłu paliwowego i środowisk rolniczych resort podjął decyzję o pozostawieniu zawartości biokomponentu w paliwie na dotychczasowym poziomie. Tym samym producenci rzepaku, którzy obawiali się niekorzystnego wpływu nowelizacji ustawy na ceny rzepaku, nie będą już mieli powodów do takich obaw" - wskazano.

Reklama

Projekt noweli ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw wzbudził protesty środowisk rolniczych, przede wszystkim producentów rzepaku. Wątpliwości podczas prac nad projektem w komisji wyrażali także politycy.

Udział biokomponentów w paliwach bez zmian

Wprowadzał on zmiany m.in. w kwestii realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW). Krajowi producenci ciekłych paliw transportowych oraz importerzy tych paliw mieliby obowiązek do realizacji NCW poprzez zapewnienie minimalnego udziału biokomponentów w paliwach: benzynie silnikowej i oleju napędowym.

Pierwotnie zaproponowano, by minimalny poziom realizacji NCW, uprawniający do skorzystania z mechanizmu opłaty zastępczej, został określony na poziomie 60 proc. Ostatecznie po poprawce podniesiono ten współczynnik do 75 proc.

Posłowie jak i przedstawiciele producentów rzepaku wskazywali, że zaproponowany na poziomie 60 proc. NCW uderzy w interesy rolników, którzy już zasiali rzepak. Zwracali uwagę, że w tym roku zbiory rzepaku będą rekordowe (3,8 mln ton), a nowy wskaźnik - na tak niskim poziomie - spowoduje, że ok. 1 mln ton rzepaku nie znalazłoby miejsca na rynku.

Obniżenie wskaźnika spowodowałoby też spadek zainteresowania uprawą rzepaku w kolejnych latach. Proponowali ponadto, by wskaźnik został określony na poziomie 80 proc. - tak jak w poprzednich latach.

Kontrowersje wywołał także inny przepis projektu, który pozwalałby odejść od kar na przedsiębiorców za brak realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego w 2022 r.

W uzasadnieniu projektu wskazano jednak, że warunkiem skorzystania z takiego "nadzwyczajnego zwolnienia" będzie obowiązek dotrzymania poziomów obligatoryjnego blendingu dla benzyn silnikowych i oleju napędowego.

Reprezentujący Krajową Izbę Biopaliw Wojciech Kotala ocenił, że taki przepis to "igranie z ogniem" i będzie on działał na niekorzyść części przedsiębiorców, którzy zrealizują NCW.

Podobną uwagę zgłosił Mirosław Suchoń (Polska 2050), który ocenił, że taki zapis to "naruszenie uczciwej konkurencji". Wskazał, że część firm mogła wcześniej mieć informacje, że nie będą musiały wypełnić celu i w związku z tym miały uprzywilejowaną pozycję. Podkreślił, że ktoś kto z rozmyłem nie realizował tego wskaźnika nie powinien uniknąć kary. Zgłosił tez poprawkę wykreślającą ten przepis z projektu, ale nie zdobyła ona większości.

Projekt zakładał ponadto wydłużenie możliwości korzystania ze współczynnika redukcyjnego na poziomie 0,82 o kolejny rok. Rząd tłumaczył wcześniej, że współczynnik redukcyjny jest elementem mechanizmu, powodującym istotny wzrost wykorzystania krajowych mocy wytwórczych biokomponentów. Przekłada się to wprost na stabilność wskaźników opłacalności działalności krajowych wytwórców biokomponentów, ale też generuje stabilne zapotrzebowanie na lokalne surowce do wytwarzania biokomponentów dostarczane przez krajowych producentów rolnych.

Projektowana nowela zakładała też: obniżenie obligatoryjnego blendingu dla oleju napędowego do poziomu 5,2 proc., podniesienie do poziomu 0,9 proc. limitu możliwości wykorzystania biowęglowodorów ciekłych w realizacji NCW; podwyższenie do poziomu 0,5 proc. limitu wykorzystania biokomponentów wytworzonych z niektórych surowców.

Biznes INTERIA.PL na Facebooku. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

RZEPAK PARYŻ

459,75 +1,50 0,33% akt.: 26.04.2024, 18:30
  • Max 462,50
  • Min 458,25
  • Stopa zwrotu - 1T 2,00%
  • Stopa zwrotu - 1M 1,44%
  • Stopa zwrotu - 3M 6,31%
  • Stopa zwrotu - 6M 6,50%
  • Stopa zwrotu - 1R 1,49%
  • Stopa zwrotu - 2R -47,99%
Zobacz również: GUMA KAUCZUKOWA TARCICA OLEJ PALMOWY


PAP
Dowiedz się więcej na temat: biopaliwa | polska żywność | rzepak | cena rzepaku
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »