Rzeź małych sklepów

​Małych sklepów w czerwcu 2021 roku było o 1,6 tys. mniej niż przed rokiem; Polacy robią zakupy w rosnących w siłę dyskontach - czytamy w środowym wydaniu "Rzeczpospolitej".

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Małych sklepów w czerwcu 2021 r. było nieco ponad 27,6 tys., o 1,6 tys. mniej niż przed rokiem - wynika z danych NielsenIQ, które opublikowała "Rzeczpospolita".

Gazeta informuje, że liczba wszystkich punktów sprzedających podstawowe produkty spożywcze i chemiczne (FMCG) zmalała przez ostatni rok o 1,8 tys., do 98 tys. - z rynku zniknęło też sporo kiosków.

Jak zaznacza "Rz", są jednak sektory rosnące, jak sklepy średnie typu Żabka, i dyskonty. I choć liczba tych ostatnich w rok zwiększyła się tylko o 134, to - jak czytamy - są one liderem odpowiadającym za 35 proc. wydatków Polaków.

Reklama

NielsenIQ podaje, że w pierwszym półroczu sprzedaż dyskontów wzrosła o 6,5 proc. Z badania CBRE przywołanego przez "Rz" wynika, że 71 proc. Polaków najczęściej robi tam zakupy spożywcze. Małe sklepy wskazało tylko 12 proc., co pokazuje jedną z przyczyn spadku ich liczby - wyjaśnia gazeta.

I dodaje, że Polak w miesiącu robi zakupy średnio w czterech sieciach spożywczych, co jest jednym z trzech najwyższych wyników w Europie. Gazeta zwraca uwagę, że zmiany w handlu biją także w największe hipermarkety. Ich liczba zmalała o 13, a wiele jest zmniejszanych.

Jak komentuje dla "Rz" dr Mariusz Woźniakowski z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego w najbliższym czasie będą dominowały formaty sklepów, które są zlokalizowane jak najbliżej miejsc zamieszkania klientów, umożliwiając im zakupy w drodze do domu z pracy lub szkoły. "Dlatego nadal będą się rozwijały dyskonty i sklepy typu convenience (małe sklepy osiedlowe)" - dodaje.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: sklep | dyskont
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »