Skarbówka apeluje o donosy. Zwróć uwagę na paragon
Paragon to dowód na właściwy przebieg transakcji kupna-sprzedaży. Skarbówka od początku wakacji, jak co roku, rozpoczęła akcję "Weź paragon". Ta ma na celu zwrócić uwagę Polaków na paragony fiskalne po zakupach towarów i usług. Podejrzany paragon lub jego brak to powód do złożenia donosu, jak podkreśla skarbówka.
- Paragon fiskalny powinien zostać wydany po transakcji. Bywa jednak, że nieuczciwy sprzedawca nie wydaje nic.
- Skarbówka prowadzi w wakacje, jak co roku, akcję "Weź paragon". W jej ramach uczula na punkcie paragonów i zachęca do składania donosów.
- Urzędnicy przypominają, że nieuczciwi oszukujący skarbówkę uderzają w budżet państwa.
Paragon po transakcji zabierz i sprawdź - radzi Krajowa Administracja Skarbowa. W 2024 roku, podobnie jak w poprzednich latach, także prowadzona jest akcja "Weź paragon". Skarbówka apeluje i przypomina, że jeśli paragon nie zostanie wydany lub po zakupie sprzedawca wyda jakiś niebędący paragonem wydruk, lepiej złożyć donos.
W wakacje pieniądze wydajemy częściej niż zwykle, a wiąże się to też z częstszym odbieraniem paragonów. Jedzenie, usługi, pamiątki - za każdy zakup należy się paragon. Jednak zdarzają się nieuczciwi, którzy chcą ominąć prawo i zachować naliczane na kasę fiskalną podatki dla siebie.
Brak paragonu oznacza, że pieniądze z VAT i podatku dochodowego znajdą się w kieszeni przedsiębiorcy. Co więcej, taki klient w takim wypadku nie będzie posiadał prawomocnego dowodu kupna, na podstawie którego mógłby dowodzić na przykład zwrotu.
Bywa, że klient w gastronomii dostaje paragon kelnerski, czyli spis dań zamówionych wraz z podsumowaniem kwoty do zapłaty. Ten dokument służy tylko do obiegu wewnętrznego i jest jedynie informacją pomocną w pracy.
Jeśli otrzymaliśmy paragon kelnerski lub nie dostaliśmy żadnego papieru, skarbówka apeluje o złożenie donosu. Mamy wtedy do czynienia z nieuczciwym przedsiębiorcą, powiększającym szarą strefę. Skarbówka w akcji "Weź paragon" przypomina, że procesy w takich sprawach składać można:
- w urzędzie skarbowym,
- dzwoniąc na numer bezpłatnego telefonu interwencyjnego 800 060 000,
- pisząc na e-mail powiadomKAS@mf.gov.pl,
- za pośrednictwem aplikacji e-Paragony.
Skarbówka zwraca również uwagę, by uważać na sytuacje wydawania wydruku z terminala płatniczego zamiast paragonu. Potwierdzenie, o które pytają sprzedawcy, to jedynie dowód przeprowadzenia transakcji bezgotówkowo. To w żaden sposób nie zastępuje paragonu.
Paragon fiskalny musi posiadać odpowiednie dane. Przedsiębiorca, który nie wystawia paragonu fiskalnego, naraża się na karę finansową 1000 zł, a kara może być dotkliwsza. Na paragonie powinny znaleźć się właściwe dane. Krajowa Administracja Skarbowa w ramach akcji "Weź paragon" 2024 przypomina, o co chodzi:
- imię i nazwisko lub nazwa podatnika, adres punktu sprzedaży, a w przypadku sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika,
- NIP podatnika,
- kolejny numer wydruku,
- data, godzina i minuta sprzedaży,
- oznaczenie "PARAGON FISKALNY",
- nazwa towaru lub usługi, która pozwala na ich jednoznaczną identyfikację,
- cena jednostkowa towaru lub usługi,
- ilość i wartość sumaryczna sprzedaży danego towaru lub usługi z oznaczeniem literowym przypisanej stawki podatku,
- wartość opustów, obniżek lub narzutów, o ile występują,
- wartość sprzedaży brutto i wysokość podatku według poszczególnych stawek podatku z oznaczeniem literowym, po uwzględnieniu opustów, obniżek lub narzutów,
- wartość sprzedaży zwolnionej od podatku z oznaczeniem literowym,
- łączna wysokość podatku,
- łączna wartość sprzedaży brutto,
- oznaczenie waluty sprzedaży, przynajmniej przy łącznej wartości sprzedaży brutto,
- kolejny numer paragonu fiskalnego,
- numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym,
- numer identyfikacji podatkowej (NIP) nabywcy - na żądanie nabywcy,
- centralnie umieszczone logo fiskalne oraz numer unikatowy.
Przemysław Terlecki