SMS-owe pułapki zostały potwierdzone
Telewizyjny konkurs SMS-owy "Serialowe kody wymień na nagrody" i konkurs "Pusty SMS" wprowadzały konsumentów w błąd - dwie decyzje prezes UOKiK potwierdził Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Dwie decyzje prezes Urzędu dot. konkursów SMS-owych potwierdził w ostatnim czasie Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Pierwszy wyrok sądu dotyczy telewizyjnego konkursu SMS-owego "Serialowe kody wymień na nagrody", organizowanego przez spółkę Mobile Format (decyzja z czerwca 2011 r.), drugi - spółki InternetQ i konkursu "Pusty SMS" (decyzja z grudnia 2010 r.)
Wątpliwości Urzędu wzbudziło m.in. hasło promujące telewizyjny konkurs SMS-owy organizowany przez spółkę Mobile Formats.
Urząd przeanalizował wówczas m.in. regulamin loterii, wzory komunikatów tekstowych wysyłanych konsumentom, a także reklamy telewizyjne i prasowe promujące konkurs. Prezes UOKiK uznała, że na podstawie komunikatu " loteria jest gwarantowana przez Telewizję Polską i nadzorowana przez Ministerstwo Finansów" spółka mogła zwiększyć zaufanie potencjalnych uczestników loterii do reklamowanego konkursu.
Zdaniem Urzędu przeciętny konsument miał prawo sądzić, że loteria podlega specjalnej kontroli Ministerstwa Finansów, a przez to jest bezpieczniejsza i uczciwsza niż inne. Prezes Urzędu uznała, że spółka Mobile Formats wprowadzała konsumentów w błąd i nałożyła na nią kary pieniężne za stosowane praktyki w łącznej wysokości 85 058 zł.
Spółka skorzystała z przysługującego jej prawa i odwołała się od decyzji. 20 marca 2013 r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podzielił stanowisko prezes UOKiK i uznał, że przedsiębiorca stosował zarzucane mu praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Sąd podkreślił, że przekaz wynikający z emitowanych reklam i komunikatów SMS-owych mógł wprowadzić przeciętnego konsumenta w błąd, zniekształcając w istotny sposób jego zachowania rynkowe.
Drugi wyrok dotyczy spółki InternetQ - organizatora konkursu "Pusty SMS". Urząd w 2010 r. przeanalizował m.in. regulamin konkursu, wzory SMS-ów przesyłanych konsumentom w ramach loterii, listę laureatów oraz nagród, które otrzymali, a także treść reklam telewizyjnych i prasowych.
Zastrzeżenia wzbudziła treść komunikatów, które otrzymywali konsumenci. Jednoznacznie bowiem sugerowały one, że otrzymają nagrodę, jeśli tylko odeślą pusty SMS. Wysłanie takiej wiadomości gwarantowało jedynie rejestrację w konkursie i ewentualnie udział w losowaniu, a nie przyznanie nagrody.
Niezgodne z prawem jest wywoływanie wrażenia, że konsument bezwarunkowo wygra nagrodę np. po wysłaniu SMS-a, wykonaniu telefonu, wysłaniu listu, gdy nie jest to prawdą. Prezes Urzędu stwierdziła, że spółka InternetQ Poland stosowała zakazaną tzw. agresywną praktykę rynkową i nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości 499 650 zł.
Spółka odwołała się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który 23 stycznia 2013 r. potwierdził decyzję prezes UOKiK, w tym również wysokość nałożonej kary.
Konsumenci, którzy uważają, że zostali wprowadzeni w błąd uzyskają bezpłatną pomoc w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, u rzeczników konsumentów lub w Federacji Konsumentów pod numerem infolinii 800 007˙707.
Dochodzenie roszczeń może ułatwić również ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która daje konsumentom możliwość wytoczenia powództwa w ich indywidualnych sporach z przedsiębiorcami. W toku takiego postępowania sąd weryfikuje, czy dana praktyka rynkowa przedsiębiorcy jest nieuczciwa. W takim przypadku to przedsiębiorca musi udowodnić przed sądem, że stosowana przez niego praktyka rynkowa nie wprowadza konsumentów w błąd.