Spółki Ppolskiej Grupy Zbrojeniowej kupią sanocki Autosan
- Konsorcjum dwóch spółek PIT-Radwar i HSW, które należą do Polskiej Grupy Zbrojeniowej kupi zakład Autosan z Sanoka będący w upadłości od 2013 r. - poinformował w środę syndyk masy upadłościowej Ludwik Noworolski.
Dodał, że umowa ma zostać podpisana do końca marca br. - Oferta konsorcjum została wybrana przeze mnie, zaakceptował też ją sędzia komisarz nadzorujący upadłość - zaznaczył Noworolski.
Jak powiedział sędzia komisarz Andrzej Leśniak, Autosan został sprzedany za 17,3 mln zł. - To mniej o 2,7 mln zł niż pierwotnie postanowiłem, ale wynika to z tego, że oferta nie obejmowała kupna budynku biurowego. Zostanie on sprzedany w oddzielnym przetargu - dodał Leśniak.
Sędzia zaznaczył, że w przetargu wpłynęła jednak oferta. - W mojej ocenie gwarantuje zakładowi dalsze istnienie - podkreślił.
Przewodnicząca związku zawodowego "Solidarność" w Autosanie Ewa Latusek powiedziała, że to bardzo dobra wiadomość dla załogi. - Cieszymy się, że ten okres niepewności się skończył. Ważne jest również, że inwestorem są spółki Skarbu Państwa, to daje gwarancję, że to poważna oferta - dodała.
Konsorcjum złożone ze spółek PGZ w swojej ofercie zadeklarowało przejęcie pracowników oraz utrzymanie produkcji autobusów oraz wprowadzenie do oferty zakładu nowych produktów.
Oferty na zakup Autosanu można było składać do 29 stycznia br. Co prawda w grudniu ub.r. syndyk masy upadłościowej wybrał jedną ofertę i przedstawił ją do akceptacji sędziemu. Jednak transakcji nie udało się sfinalizować do końca roku, a do tego czasu był wyznaczony termin na sprzedaż zakładu, dlatego termin został wydłużony.
Konsorcjum złożone ze spółek wchodzących w skład PGZ już raz złożyło ofertę kupna Autosanu. Było to przed ubiegłorocznymi wyborami parlamentarnymi. W ostatnim tygodniu kampanii wyborczej ofertę kupna zakładu złożyło konsorcjum firm: Huta Stalowa Wola, PIT-Radwar oraz prywatna spółka SKB Drive Tech. Po wyborach oferta konsorcjum została wycofana.
Autosan jest w upadłości od początku października 2013 r. Wniosek o upadłość zgłosił ówczesny zarząd spółki. Pod koniec maja br. Prokuratura Okręgowa w Krośnie umorzyła śledztwo ws. upadłości Autosanu.
Autosan był pięć razy wystawiany na sprzedaż w przetargu. W ostatnim cena wywoławcza wynosiła 37 mln zł. Po piątym przetargu sędzia nadzorujący upadłość Autosanu zgodził się na sprzedaż fabryki z wolnej ręki.
Autosan oprócz autobusów produkuje też części do tramwajów oraz kabiny do pociągów. W ub.r. zakład sprzedał 50 autobusów; obecnie zatrudnia ok. 300 osób.
Fabryka uzyskała w tym roku homologację na produkcję miejskich autobusów SANCITY z silnikami spełniającymi najbardziej rygorystyczną normę emisji spalin Euro 6. Zakład może produkować ok. 300 sztuk tych pojazdów rocznie.
Autosan SA jest jedną z najstarszych fabryk w Polsce; jej początki sięgają 1832 r. Od 2001 r. firma zaczęła projektować i produkować elementy pojazdów szynowych, zwłaszcza nadwozia szynobusów i tramwajów; współpracowała m.in. z firmami PESA Bydgoszcz, NEWAG z Nowego Sącza oraz z Poznańskimi Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego.