Reklama

Sprzedaż detaliczna w I wzrosła o 4,8 proc. rdr - GUS

Sprzedaż detaliczna w styczniu wzrosła o 4,8 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2013 roku, a w ujęciu miesiąc do miesiąca spadła o 21,3 proc. - poinformował w poniedziałek GUS.

Sprzedaż detaliczna realnie wzrosła o 5,0 proc. rdr. Ekonomiści ankietowani przez PAP szacowali, że sprzedaż detaliczna w styczniu rdr wzrosła o 4,3 proc., a mdm spadła o 21,9 proc.

Reklama

Wskaźnik nowych zamówień w przemyśle pokazuje rozwój popytu na wyroby i usługi. Służy on do oceny przyszłej produkcji.

Obroty w handlu detalicznym niewyrównane sezonowo w styczniu 2014 roku wzrosły o 2,5 proc. rdr wobec wzrostu o 5,6 proc. w grudniu - podał GUS. Po wyrównaniu sezonowym wzrosły o 4,7 proc. rdr po wzroście o 3,6 proc. miesiąc wcześniej.

Nowe zamówienia w przemyśle w styczniu wzrosły w ujęciu rok do roku o 6,5 proc., po spadku o 3,0 proc. w poprzednim miesiącu - poinformował GUS. W ujęciu miesięcznym zamówienia wzrosły o 28,2 proc. w porównaniu ze spadkiem o 10,9 proc. w poprzednim miesiącu. Wskaźnik nowych zamówień w przemyśle pokazuje rozwój popytu na wyroby i usługi. Służy on do oceny przyszłej produkcji. Nowe zamówienia w przemyśle na eksport w styczniu w ujęciu rdr wzrosły o 5,8 proc., po wzroście o 1,4 proc. w poprzednim miesiącu. Nowe zamówienia na eksport w ujęciu miesięcznym wzrosły o 27,4 proc. Przed miesiącem, zamówienia na eksport spadły o 13,9 proc. mdm.

Sprzedaż hurtowa przedsiębiorstw handlowych w styczniu wzrosła o 1,9 proc. rdr, a mdm spadła o 7,4 proc. - podał GUS. Sprzedaż hurtowa przedsiębiorstw hurtowych w styczniu wzrosła o 0,6 proc. rdr, a mdm spadła o 5,5 proc.

Dane o dynamice sprzedaży detalicznej w styczniu 2014 r. i w grudniu 2013 r.:

                    styczeń  styczeń    grudzień  grudzień
                     rdr      mdm         rdr       mdm
ogółem                4,8    -21,3         5,8      17,3
pojazdy mechaniczne   8,8    -17,3        28,8       8,1
paliwa               -3,4     -3,4        -5,0      -3,9
żywność, napoje, wyroby tytoniowe                        
                      7,5    -22,1         3,0      25,1
pozostała sprzedaż    6,0    -19,2         7,1      21,6
leki, kosmetyki       5,4    -17,4         6,9      21,2
odzież, obuwie        4,7      -30         8,5      25,8
meble, AGD, RTV       8,7    -38,4        10,6      37,1
prasa, książki       -0,1    -35,6         5,2      41,1
pozostałe             6,9    -26,3         4,3      12,2

Komentarz dr Małgorzaty Starczewskiej-Krzysztoszek, głównej ekonomistki Konfederacji Lewiatan

Na początku roku gospodarstwa domowe zwiększają, ale nadal jeszcze ostrożnie, wydatki. Wzrostu sprzedaży detalicznej w styczniu 2014 roku nie ma co porównywać, na przykład, ze styczniem 2012 roku, kiedy wyniósł aż 14,3 proc. Warto bowiem pamiętać, że dopiero wychodzimy z osłabienia gospodarczego, a sytuacja na rynku pracy jest ciągle trudna (w styczniu bezrobocie osiągnęło 14 proc.). Taki wzrost sprzedaży detalicznej jest efektem, z jednej strony oswojenia się przez Polaków z sytuacją na rynku pracy i przekonaniem, że szybko ona się nie poprawi, a z drugiej strony z rosnącymi wynagrodzeniami (w styczniu realnie fundusz płac, jak i wynagrodzenia zwiększyły się o 2,7 proc.).

Gospodarstwa domowe coraz chętniej robią zakupy poza dużymi sieciami handlowymi, co potwierdza wzrost sprzedaży żywności, napojów i wyrobów tytoniowych o 7,5 proc. i relatywnie mniejszy wzrost sprzedaży właśnie w hiper- i supermarketach. Otwarcie się na zakupy potwierdza utrzymująca się wysoka, jak na styczeń, dynamika sprzedaży mebli, sprzętu AGD, RTV i samochodów, mimo, że ich ceny w styczniu rok do roku, a może właśnie dlatego, nie zmieniły się.

Należy się spodziewać, że ten rosnący, aczkolwiek niezbyt dynamiczny trend w sprzedaży detalicznej utrzyma się w pierwszej połowie roku, co będzie pozytywnie wpływać na spożycie indywidualne, ważny komponent wzrostu PKB. Druga połowa roku, wraz z prognozowaną poprawą na rynku pracy powinna zwiększyć skłonność Polaków do konsumpcji.

_ _ _ _ _

Niższa liczba dni roboczych ograniczyła wzrost sprzedaży detalicznej

Zgodnie z opublikowanymi dzisiaj danymi GUS dynamika sprzedaży detalicznej w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób wzrosła w cenach bieżących o 4,8% r/r w styczniu wobec 5,8% r/r w grudniu, co było powyżej konsensusu rynkowego (4,6%) i naszej prognozy (3,9%). Liczona w cenach stałych sprzedaż wzrosła w styczniu o 5,0% r/r wobec 5,9% w grudniu. Głównym czynnikiem oddziałującym w kierunku zmniejszenia dynamiki sprzedaży pomiędzy styczniem a grudniem była różnica w liczbie dni roboczych (w styczniu br. liczba dni roboczych była o 1 mniejsza niż przed rokiem, podczas gdy w grudniu ub. r. liczba dni roboczych była o 1 większa niż w 2012 r.).

Zmiany w przepisach nie pomogły sprzedaży samochodów

W strukturze sprzedaży na szczególną uwagę zasługuje spadek dynamiki sprzedaży w cenach stałych w kategorii "pojazdy samochodowe, motocykle i części" (do 8,6% r/r wobec 28,8% w grudniu). Spowolnienie wzrostu sprzedaży w tej kategorii nastąpiło pomimo oddziaływania korzystnych przepisów dotyczących samochodów osobowych z homologacją ciężarową (tzw. auta z kratką), związanego z przejściowymi zmianami zasad odliczenia podatku VAT przy zakupie tych samochodów. Naszym zdaniem głównym czynnikiem ograniczającym zwiększenie sprzedaży samochodów w styczniu była niska dostępność aut z kratką. Dealerzy informowali o zwiększonym zainteresowaniu klientów ww. samochodami w styczniu, jednak nie byli oni w stanie sprostać zwiększonemu popytowi - posiadali niewielką liczbę samochodów na stanie. Aby móc skorzystać z ulgi podatkowej, samochód musiał być fizycznie dostępny w salonie, a nie jedynie zamówiony przez klienta i wstępnie opłacony. Takie wnioski potwierdzają dane Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Informował on bowiem, że w okresie 01-20.01.2014 r. auta z kratką stanowiły jedynie 3,3% wszystkich rejestracji samochodów osobowych w tym czasie, a więc nieznaczną część w całości sprzedaży. Dodatkowym czynnikiem ograniczającym sprzedaż samochodów były niesprzyjające warunki atmosferyczne w II poł. stycznia, kiedy utrzymywały się wyraźnie ujemne temperatury.

W kierunku zwiększenia dynamiki sprzedaży detalicznej oddziaływał natomiast wzrost liczonej w cenach stałych dynamiki sprzedaży paliw (z -3,1% r/r w grudniu do -1,9% w styczniu) oraz w sklepach wyspecjalizowanych w sprzedaży żywności (z 1,1% do 5,3%). Zwiększone wydatki w tych kategoriach potwierdzają stopniową odbudowę konsumpcji prywatnej, wspieranej przez malejącą skłonność gospodarstw domowych do oszczędzania, utrzymującą się niską inflację oraz wyhamowanie negatywnych tendencji na rynku pracy (zwiększone poczucie stabilności zatrudnienia), sprzyjające poprawie nastrojów konsumenckich.

W lutym sprzedaż detaliczna wyraźnie przyśpieszy

W lutym oczekujemy znaczącego przyspieszenia sprzedaży detalicznej, na które wpłynie kombinacja trzech czynników. Po pierwsze, auta z kratką będą dostępne już w większym zakresie, co pozwoli zaspokoić popyt ze strony klientów (dealerzy informowali m.in. o sprowadzaniu aut z partnerskich salonów zza granicy). Po drugie, wsparciem dla sprzedaży detalicznej będzie korzystna różnica w liczbie dni roboczych. Po trzecie, w lutym mieliśmy do czynienia ze sprzyjającymi (jak na tę porę roku) warunkami meteorologicznymi.

Dalszy spadek odsezonowanej stopy bezrobocia

Stopa bezrobocia rejestrowanego wyniosła w styczniu 14,0% wobec 13,4% w grudniu. Szacujemy, że po oczyszczeniu z wpływu czynników sezonowych stopa bezrobocia wyniosła w styczniu 13,2%. Tym samym odsezonowana stopa bezrobocia zmniejszyła się w styczniu o 0,1 pp. i osiągnęła najniższy poziom od listopada 2012 r. Potwierdza to utrzymującą się stopniową poprawę sytuacji na rynku pracy, oddziałującą w kierunku poprawy nastrojów konsumenckich. Oczekujemy, że w lutym nieodsezonowana stopa bezrobocia rejestrowanego ponownie wzrośnie, aczkolwiek w mniejszym stopniu niż wynikałoby to z historycznych wahań sezonowych. Jej niższy wzrost będzie efektem korzystnych warunków meteorologicznych (relatywnie wysoka temperatura w lutym sprzyjała prowadzeniu prac budowlanych) oraz uwolnienia środków z Funduszu Pracy na aktywizację osób bezrobotnych (w lutym Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przekaże urzędom pracy ok. 80 mln zł na wsparcie młodych bezrobotnych).

Dane o sprzedaży detalicznej lekko pozytywne dla kursu złotego i negatywne dla rynku długu

Dzisiejsze lepsze od oczekiwań rynku dane o grudniowej sprzedaży detalicznej są naszym zdaniem lekko pozytywne dla kursu złotego i negatywne dla rynku długu. Są one również wsparciem dla naszej krótkoterminowej prognozy stóp procentowych NBP, zakładającej pierwszą podwyżkę (o 25 pb.) w listopadzie br.

Krystian Jaworski

Ekonomista Credit Agricole Bank Polska S.A.

Dowiedz się więcej na temat: GUS | RDR

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »