Sprzedaż detaliczna w Polsce znów na minusie. Są najnowsze dane GUS
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu br. spadła o 0,3 proc. rok do roku - podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). W ujęciu miesiąc do miesiąca, sprzedaż detaliczna wzrosła o 14,3 proc. W obu przypadkach odczyt mija się z prognozami ekonomistów - zakładali oni wzrost rok do roku o 0,4 proc., a miesięcznie wzrost o 14,9 proc.
Przypomnijmy, że sprzedaż detaliczna mocno rozczarowała w lutym - spadła o 0,5 proc. w ujęciu rok do roku, chociaż ekonomiści spodziewali się wzrostu o 3,2 proc. To zatem drugi z rzędu miesiąc (w styczniu sprzedaż wzrosła o 4,8 proc. rdr), kiedy sprzedaż detaliczna prezentuje ujemną dynamikę. Dane te pilnie śledzą ekonomiści - konsumpcja gospodarstw domowych jest ważnym silnikiem wzrostu gospodarczego.
Według danych GUS, w marcu w ujęciu rok do roku szczególnie mocno spadła sprzedaż detaliczna w kategorii "żywność, napoje i wyroby tytoniowe" (o 9,4 proc. w porównaniu z marcem 2024). Należy jednak pamiętać, że w ubiegłym roku w marcu przypadała Wielkanoc, a przed świętami wydatki konsumenckie zawsze są większe. W tym roku w marcu tego efektu nie było.
Mocno spadła też sprzedaż detaliczna w kategorii "pozostałe" - o 12,2 proc. rok do roku.
Wysokim, dwucyfrowym wzrostem charakteryzowała się natomiast sprzedaż pojazdów mechanicznych (w górę o 18,4 proc. rdr) oraz mebli, AGD i RTV (wzrost o 12,9 proc. rdr).
Ekonomiści Pekao w komentarzu do danych w serwisie X wskazują, że - choć efekty kalendarzowe związane z Wielkanocą obniżyły sprzedaż żywności - odbija sprzedaż dóbr trwałych (to właśnie m.in. AGD czy samochody). "Generalnie to, co pokazywały badania koniunktury od początku roku, widać w twardych danych. Konsument wrócił do gry" - podsumowują.