Stan przygotowań Polski do członkostwa w Unii
Rada Ministrów przyjęła informację w sprawie wybranych aspektów stanu przygotowań Polski do członkostwa w Unii Europejskiej.
28 grudnia 2001 r. prezes Rady Ministrów zobowiązał sekretarza
Komitetu Integracji Europejskiej do cyklicznego przedstawiania
rządowi informacji o stanie przygotowań Polski do członkostwa w
Unii Europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem opóźnień w
opracowywaniu projektów ustaw dostosowawczych do prawa unijnego i
wydawaniu aktów wykonawczych do wydanych już ustaw.
Regulamin Komitetu Integracji Europejskiej przewiduje
cotygodniowe spotkania Zespołu Przygotowawczego KIE, w którym
uczestniczą wiceministrowie odpowiedzialni w resortach za sprawy
integracji. Omawiane są wówczas najważniejsze w danym okresie
sprawy związane z przygotowaniami Polski do członkostwa w UE. Od
28 grudnia 2001 r. odbyły się 4 posiedzenia tego zespołu oraz
jedno posiedzenie Komitetu. Omówiono stan negocjacji i działań
dostosowawczych w obszarach: podatki; finanse i budżet; polityka
konkurencji.
Przyjęto harmonogram prac legislacyjnych w odniesieniu do 64
projektów ustaw dostosowujących polskie prawo do unijnego.
Harmonogram zaakceptowany przez Radę Ministrów 15 stycznia br.
będzie aktualizowany w miarę wskazania dalszych niezbędnych zmian
w polskim prawie. Ponadto do końca stycznia br. zostanie
opracowany harmonogram wdrażania ok. 400 opóźnionych rozporządzeń
do już uchwalonych ustaw dostosowawczych.
Zespół Przygotowawczy omawiał także postępy w programowaniu PHARE
2002, natomiast Komitet Integracji Europejskiej przyjął Wstępny
Narodowy Plan Rozwoju 2002-2003. Będzie on stanowił podstawę
programowania środków PHARE w części dotyczącej spójności
społecznej i gospodarczej w tym okresie oraz projektów wzmocnienia
instytucjonalnego, pozwalającego uczestniczyć Polsce w funduszach
strukturalnych.
Przyjęta przez Radę Ministrów 15 stycznia br. Strategia
negocjacyjna w czasie prezydencji hiszpańskiej zakłada zakończenie
negocjacji w ciągu najbliższego półrocza w 6 kolejnych rozdziałach
(swobodny przepływ kapitału, podatki, rybołówstwo, transport,
wymiar sprawiedliwości i sprawy wewnętrzne, polityka konkurencji).
Pozwoli to na skoncentrowanie się w drugim półroczu na
najważniejszych sprawach finansowych. W związku z tym niezbędne
będzie wykonanie wielu analiz i ekspertyz, przygotowanie
niezbędnych projektów ustaw, a także modyfikacja stanowisk
negocjacyjnych w poszczególnych rozdziałach.
17 stycznia 2002 r. w Brukseli odbyły się konsultacje techniczne
z Komisją Europejską w obszarze "swobodny przepływ kapitału", w
szczególności w sprawie nabywania nieruchomości przez cudzoziemców
po modyfikacji naszego stanowiska negocjacyjnego. Strona
wspólnotowa była szczególnie zainteresowana nabywaniem działek
rekreacyjnych oraz nieruchomości rolnych po określonym okresie
dzierżawy. Z rozmów tych wynika, że potrzebne są dalsze negocjacje
w celu zamknięcia tego rozdziału.
W obszarze "Rolnictwo" pojawiły się ostatnio niepokojące sygnały
co do naszych stosunków z Unią i dalszego przebiegu negocjacji. Z
tych względów powołano międzyresortowy zespół do przygotowania (do
15 lutego br.) odpowiedniej analizy, która stanie się podstawą
dalszych działań.
Zgodnie z harmonogramem przyjętym przez rząd, w styczniu br. pod
obrady Komitetu Integracji Europejskiej powinno zostać
skierowanych 11 projektów ustaw, jednak dotychczas nie przekazano
ani jednego. Z informacji resortów wynika, że nie ma zagrożenia co
do terminu przekazania 5 projektów. Rada Ministrów podjęła decyzję
o przyspieszeniu prac w celu dotrzymania terminów kolejnych ustaw,
tj. 3 projektów Ministerstwa Zdrowia oraz po jednym: Ministerstwa
Kultury, Gospodarki oraz Edukacji Narodowej i Sportu.
Komisja Europejska w Okresowym Raporcie 2001 odnotowała postęp w
przystosowaniu polskiego prawa do unijnego, podkreśliła jednak
konieczność przygotowania administracji do jego szybkiego
wdrażania. Z tego powodu Komisja przystąpiła do przygotowania
Planu Działania w celu wzmocnienia administracji polskiej. Projekt
tego dokumentu przedstawiony Polsce w końcu grudnia 2001 r. został
uzupełniony przez Komitet Integracji Europejskiej w części
dotyczącej planowania działań w 2002 r. i odesłany Komisji
Europejskiej. Komisja zamierza poświęcić najwięcej uwagi
rozdziałom: rolnictwo, ochrona środowiska, rybołówstwo, transport,
polityka regionalna, wymiar sprawiedliwości i sprawy wewnętrzne
oraz niektóre aspekty przepływu towarów. Plany Działania dla
poszczególnych kandydatów do Unii będą przedmiotem obrad szczytu
Rady Europejskiej w czerwcu 2002 r. w Sewilli.
Rada Ministrów zaakceptowała decyzję Rady Stowarzyszenia
PR ? UE w sprawie przyjęcia ogólnych warunków uczestnictwa
Rzeczypospolitej Polskiej w programach wspólnotowych.
Decyzja Rady Stowarzyszenia została opracowana przez Komisję
Europejską, która uznała, że państwa Europy Środkowej i Wschodniej
zbliżają się coraz bardziej do pełnej akcesji w Unii Europejskiej
i dlatego powinny uczestniczyć w programach wspólnotowych na
zasadach podobnych do państw członkowskich.
Jest to standardowy dokument określający ogólne warunki i zasady
uczestnictwa w programach wspólnotowych. Kwestie szczegółowe,
dotyczące m.in. składek członkowskich oraz sposobu ich
finansowania z PHARE i z budżetu państwa, będą uzgadniane
bezpośrednio między Komisją Europejską a stroną polską. Warunki
udziału Polski w danym programie wspólnotowym zostaną określone w
odpowiednim Memorandum Porozumienia (Memorandum of Understanding).
Fundusze pomocowe będą rezerwowane na ten cel w memorandach
finansowych, podpisywanych w ramach kolejnych edycji PHARE.
Przyjęcie przez rząd decyzji Rady Stowarzyszenia umożliwi naszemu
krajowi udział we wszystkich nowo otwieranych programach
wspólnotowych. Są one jednym z narzędzi wspierających proces
dostosowawczy. Przystąpienie do wybranego programu będzie prostsze
i mniej czasochłonne. Jednocześnie szybki udział w nim
zagwarantuje, że zostanie on w pełni wykorzystany przez uczestników.