Strategia rozwoju turystyki
Rada Ministrów zaakceptowała informację o stanie realizacji w roku 2001 zadań zapisanych w dokumencie rządowym "Strategia rozwoju turystyki w latach 2001-2006.
Rządowy program wsparcia
rozwoju turystyki w latach 2001-2006".
24 kwietnia 2001 roku rząd przyjął "Strategię rozwoju turystyki w
latach 2001-2006. Rządowy program wsparcia rozwoju turystyki w
latach 2001-2006". W czasie ośmiu miesięcy funkcjonowania stała
się ona ważnym instrumentem oddziaływania na kierunki polityki
państwa w zakresie rozwoju turystyki. Miała też pozytywny wpływ na
integrację instytucji, zaangażowanych w jej realizację oraz
koordynację poszczególnych działań. Wprawdzie krótki okres
funkcjonowania Strategii uniemożliwia pokazanie wymiernych efektów
ekonomicznych, ale po dłuższym czasie będą one widoczne.
W 2001 roku zrealizowano działania na rzecz:
- wzrostu nakładów na inwestycje infrastrukturalne i rozwój
produktu turystycznego;
- wzrostu konkurencyjności polskiej oferty turystycznej na
rynkach międzynarodowych i na rynku krajowym;
- rozwoju nowoczesnych technologii, badań i narzędzi
wspierających zarządzanie.
Nakłady poniesione na realizację zadań w 2001 roku wyniosły
347.785 tys. zł, w tym wydatki poniesione przez:
a) administrację rządową (ministerstwa) - 342.464 tys. zł;
b) urzędy marszałkowskie - 5.209 tys. zł.;
c) urzędy wojewódzkie - 112 tys. zł.
W efekcie upowszechnienia rządowego programu wsparcia okazało
się, że realizacja zadań w zakresie rozwoju turystyki zależy od
innych obszarów działalności, a zwłaszcza od:
- rozwoju infrastruktury komunikacyjnej i transportu,
zapewniających turystom dostępność do Polski i wybranych regionów
w naszym kraju;
- ochrony dziedzictwa kulturowego i udostępniania turystom
obiektów kultury materialnej;
- bezpieczeństwa turystów;
- ochrony środowiska;
- kształcenia i szkolenia kadr dla turystyki;
- restrukturyzacji i rewaloryzacji turystycznej miejscowości, np.
uzdrowiskowych.
Podstawowe mierniki i wskaźniki charakteryzujące stan turystyki w
2001 roku wykazują tendencje spadkowe:
- Polskę odwiedziło 61,4 mln cudzoziemców, tj. o 27,3 proc. mniej
niż w 2000 roku;
- liczba turystów zagranicznych, którzy przyjechali do Polski,
wyniosła 15,0 mln, tj. o 13,8 proc. mniej niż w
2000 roku;
- zmniejszenie się liczby cudzoziemców odwiedzających nasz kraj
spowodowało, że wpływy z turystyki przyjazdowej do Polski były
mniejsze o l,l mld USD w stosunku do wpływów w 2000 roku i
wyniosły 4,9 mld USD;
- zmniejszyło się także uczestnictwo mieszkańców Polski w
wyjazdach turystycznych; wyniosło 56,1 proc. w 2001 roku, tj.
prawie o 4 punkty procentowe mniej niż w roku poprzednim.
Uzyskane wyniki są niższe od przewidywanych w Strategii. W
prognozach Instytutu Turystyki zakładano, że w latach 2000-2001
utrzyma się stabilny poziom podstawowych wskaźników określających
polską gospodarkę oraz zachowane zostaną trendy charakteryzujące
polską turystykę w ostatnich dziesięciu latach. Zakładano stały
wzrost międzynarodowego ruchu turystycznego na świecie i dalszy
rozwój rynków zagranicznych, ważnych dla rozwoju turystyki
przyjazdowej w Polsce.
Przyczyny obniżania się poziomu wskaźników ekonomicznych,
charakteryzujących stopień rozwoju turystyki w 2001 roku w
odniesieniu do założeń Strategii, należy analizować na tle
uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych, m.in. takich jak:
- pogarszająca się sytuacja ekonomiczna na świecie w 2001 roku, a
szczególnie mocne schłodzenie gospodarki Niemiec, kraju będącego
głównym partnerem turystycznym Polski;
- zmniejszające się poczucie bezpieczeństwa międzynarodowego,
spowodowane atakami terrorystycznymi w USA, a także nasileniem
konfliktów regionalnych na Bliskim i Dalekim Wschodzie oraz
kradzieżami i napadami na turystów w Azji;
- obniżenie konkurencyjności polskiej oferty turystycznej z
powodu niedostatków związanych z prezentacją i "opakowaniem"
polskiego produktu turystycznego oraz postrzeganiem Polski jako
kraju niebezpiecznego dla turystów (duża liczba kradzieży
samochodów i napadów rabunkowych);