Strategia rozwoju turystyki

Rada Ministrów zaakceptowała informację o stanie realizacji w roku 2001 zadań zapisanych w dokumencie rządowym "Strategia rozwoju turystyki w latach 2001-2006.

Rada Ministrów zaakceptowała informację o stanie realizacji w 
roku 2001 zadań zapisanych w dokumencie rządowym "Strategia 
rozwoju turystyki w latach 2001-2006.

Rządowy program wsparcia

rozwoju turystyki w latach 2001-2006".

24 kwietnia 2001 roku rząd przyjął "Strategię rozwoju turystyki w 

latach 2001-2006. Rządowy program wsparcia rozwoju turystyki w 

latach 2001-2006". W czasie ośmiu miesięcy funkcjonowania stała

się ona ważnym instrumentem oddziaływania na kierunki polityki

państwa w zakresie rozwoju turystyki. Miała też pozytywny wpływ na

integrację instytucji, zaangażowanych w jej realizację oraz

koordynację poszczególnych działań. Wprawdzie krótki okres

Reklama

funkcjonowania Strategii uniemożliwia pokazanie wymiernych efektów

ekonomicznych, ale po dłuższym czasie będą one widoczne.

W 2001 roku zrealizowano działania na rzecz:

- wzrostu nakładów na inwestycje infrastrukturalne i rozwój

produktu turystycznego;

- wzrostu konkurencyjności polskiej oferty turystycznej na

rynkach międzynarodowych i na rynku krajowym;

- rozwoju nowoczesnych technologii, badań i narzędzi

wspierających zarządzanie.

Nakłady poniesione na realizację zadań w 2001 roku wyniosły

347.785 tys. zł, w tym wydatki poniesione przez:

a) administrację rządową (ministerstwa) - 342.464 tys. zł;

b) urzędy marszałkowskie - 5.209 tys. zł.;

c) urzędy wojewódzkie - 112 tys. zł.

W efekcie upowszechnienia rządowego programu wsparcia okazało

się, że realizacja zadań w zakresie rozwoju turystyki zależy od

innych obszarów działalności, a zwłaszcza od:

- rozwoju infrastruktury komunikacyjnej i transportu,

zapewniających turystom dostępność do Polski i wybranych regionów

w naszym kraju;

- ochrony dziedzictwa kulturowego i udostępniania turystom

obiektów kultury materialnej;

- bezpieczeństwa turystów;

- ochrony środowiska;

- kształcenia i szkolenia kadr dla turystyki;

- restrukturyzacji i rewaloryzacji turystycznej miejscowości, np.

uzdrowiskowych.

Podstawowe mierniki i wskaźniki charakteryzujące stan turystyki w 

2001 roku wykazują tendencje spadkowe:

- Polskę odwiedziło 61,4 mln cudzoziemców, tj. o 27,3 proc. mniej

niż w 2000 roku;

- liczba turystów zagranicznych, którzy przyjechali do Polski,

wyniosła 15,0 mln, tj. o 13,8 proc. mniej niż w

2000 roku;

- zmniejszenie się liczby cudzoziemców odwiedzających nasz kraj

spowodowało, że wpływy z turystyki przyjazdowej do Polski były

mniejsze o l,l mld USD w stosunku do wpływów w 2000 roku i 

wyniosły 4,9 mld USD;

- zmniejszyło się także uczestnictwo mieszkańców Polski w 

wyjazdach turystycznych; wyniosło 56,1 proc. w 2001 roku, tj.

prawie o 4 punkty procentowe mniej niż w roku poprzednim.

Uzyskane wyniki są niższe od przewidywanych w Strategii. W 

prognozach Instytutu Turystyki zakładano, że w latach 2000-2001

utrzyma się stabilny poziom podstawowych wskaźników określających

polską gospodarkę oraz zachowane zostaną trendy charakteryzujące

polską turystykę w ostatnich dziesięciu latach. Zakładano stały

wzrost międzynarodowego ruchu turystycznego na świecie i dalszy

rozwój rynków zagranicznych, ważnych dla rozwoju turystyki

przyjazdowej w Polsce.

Przyczyny obniżania się poziomu wskaźników ekonomicznych,

charakteryzujących stopień rozwoju turystyki w 2001 roku w 

odniesieniu do założeń Strategii, należy analizować na tle

uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych, m.in. takich jak:

- pogarszająca się sytuacja ekonomiczna na świecie w 2001 roku, a 

szczególnie mocne schłodzenie gospodarki Niemiec, kraju będącego

głównym partnerem turystycznym Polski;

- zmniejszające się poczucie bezpieczeństwa międzynarodowego,

spowodowane atakami terrorystycznymi w USA, a także nasileniem

konfliktów regionalnych na Bliskim i Dalekim Wschodzie oraz

kradzieżami i napadami na turystów w Azji;

- obniżenie konkurencyjności polskiej oferty turystycznej z 

powodu niedostatków związanych z prezentacją i "opakowaniem"

polskiego produktu turystycznego oraz postrzeganiem Polski jako

kraju niebezpiecznego dla turystów (duża liczba kradzieży

samochodów i napadów rabunkowych);

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Rada Ministrów | strategia rozwoju | rząd | Strategie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »