Student ma być poinformowany

Uczelnia nie może informować studentów o zmianie wysokości czesnego poprzez zamieszczenie informacji w gablocie i na stronie internetowej ani ograniczać im prawa wypowiedzenia umowy jedynie do dwóch dni w roku - orzekł sąd.

Uczelnia nie może informować studentów o zmianie wysokości czesnego poprzez zamieszczenie informacji w gablocie i na stronie internetowej ani ograniczać im prawa wypowiedzenia umowy jedynie do dwóch dni w roku - orzekł sąd.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował postanowienia umowy, jakie Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi zawiera ze studentami. Zdaniem UOKiK, niepaństwowa wyższa uczelnia wykorzystuje w ten sposób brak specjalistycznej wiedzy konsumentów.

W umowie zapisano, że zmiana czesnego, która jest dokonywana w formie zarządzenia kanclerza, jest ogłaszana w gablocie w holu uczelni i w dziekanacie, a także w tzw. wirtualnym pokoju studenta, czyli na stronie internetowej.

Takie zamieszczenie informacji skutkuje zmianą treści umowy. Tymczasem, zgodnie z kodeksem cywilnym, zmiana umowy zawartej z konsumentem w formie wzorca wymaga doręczenia - czyli wręczenia lub przesłania za potwierdzeniem odbioru. Sposoby powiadamiania stosowane przez WSHE są więc niewystarczające.

Uczelnia zastrzegła również, że student ma prawo rozwiązania umowy wraz z końcem danego semestru - czyli z dniem 28 lutego w semestrze zimowym i z dniem 30 września w semestrze letnim. Według UOKiK, stanowi to de facto ograniczenie możliwości rozwiązania umowy do dwóch dni w roku. Tymczasem student może wypowiedzieć umowę w każdym czasie. Umowa o kształcenie jest bowiem umową o świadczenie usług, a konsument - dającym zlecenie.

Sąd uznał oba zapisy za sprzeczne z prawem i zakazał ich stosowania. Wyrok nie jest prawomocny.

Sygn. akt XVII Amc 18/05

Reklama

Ewa Usowicz

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: uczelnia | student
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »