Świadomi i wymagający
Na klientach, którzy świadomie korzystają z usług finansowych, prezenty nie robią już wielkiego wrażenia. Od banków oczekują konkretnych benefitów: darmowego konta, bezpłatnych bankomatów (najlepiej na całym świecie), tanich kredytów i atrakcyjnych lokat - wynika z najnowszego badania Millward Brown SMG/KRC dla Deutsche Bank PBC przeprowadzonego wśród dobrze zarabiających, wykształconych mieszkańców dużych miast.
Rewolucja w tradycyjnej bankowości stała się faktem: Polacy nie wyobrażają sobie już życia bez finansów online. 2/3 osób ankietowanych przez Millward Brown SMG/KRC dla Deutsche Bank posiada konto internetowe, lwia część (w tym 80 proc. osób w wieku 30-40 lat i 77 proc. osób z wyższym wykształceniem) za jego pośrednictwem opłaca rachunki. Wygoda dokonywania przelewów to największy atut bankowości internetowej - nie mają wątpliwości badani, niezależnie od wieku. Nawet najstarsi (powyżej 50 lat) uznali wyższość internetu (49 proc.) nad płatnościami gotówkowymi (32 proc.). Badani doceniają także możliwość śledzenia na bieżąco stanu swojego konta oraz brak opłat za jego prowadzenie.
Badaniem objęto mieszkańców dużych miast (powyżej 100 tys. osób), legitymujących się co najmniej średnim wykształceniem, w większości - średnio i ponadprzeciętnie zamożnych. To o tę grupę klientów biją się banki; wiedza na temat ich preferencji ma więc kluczowe znaczenie, zwłaszcza w kontekście jednego z wniosków najnowszej edycji badania: aktywni użytkownicy kont internetowych posiadają znacznie większą wiedzę na temat produktów finansowych i znacznie chętniej z nich korzystają. Im bardziej wyrafinowane rozwiązania, tym większa różnica.
Przykładowo, z konta oszczędnościowego korzysta 65 proc. e-klientów i tylko 38 proc. osób nieposiadających konta internetowego. Dla karty kredytowej te dysproporcje wynoszą odpowiednio - 57 proc. i 25 proc., a dla kredytu hipotecznego - 28 proc. i 5 proc. Z funduszy inwestycyjnych korzysta 25 proc. posiadaczy kont internetowych i tylko 7 proc. osób, którym obca jest bankowość online.
Internauci są też bardziej elastyczni i otwarci na nowe rozwiązania.
Dużo łatwiej nakłonić ich na przykład do zmiany banku - o ile, oczywiście, ten nowy będzie miał dla nich naprawdę atrakcyjną ofertę. To kluczowe zastrzeżenie, jako że współczesny klient nauczył się porównywać, oceniać, liczyć i.. wymagać. Przykładowo, respondenci zapytani o to, co skłoniłoby ich do zaciągnięcia kredytu hipotecznego w danym banku, bez wahania wskazali na niską marżę (57 proc. wszystkich badanych; 65 proc. z grona młodych osób).
Na drugim miejscu znalazła się możliwość sfinansowania 100 proc. wartości nieruchomości, ale za nią - obniżka marży przy skorzystaniu z innych produktów banku (30 proc.). Badano też, jaka konstrukcja oferty mogłaby zachęcić klientów do korzystania z dodatkowych usług - najwięcej zwolenników miało rozwiązanie, w którym osoby posiadające już produkty danego banku nabywałyby kolejne na preferencyjnych warunkach (np. tańszy kredyt) niż nowi klienci. Za najmniej atrakcyjną uznano koncepcję, w której za zakup dodatkowych produktów przysługiwałyby zniżki u partnerów banku (np. przy zakupie oprogramowania, telefonów komórkowych, etc).
Zgodnie z badaniem Millward Brown SMG/KRC dla Deutsche Bank klienci nauczyli się też porównywać i wybierać najatrakcyjniejsze wisienki z oferty różnych banków. 38 proc. badanych deklaruje, że w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań nie ogranicza się do własnego banku. Podobna grupa deklaruje wręcz, że z rozmysłem korzysta z produktów kilku instytucji i chętnie sprawdza inne dostępne możliwości. Najbardziej zaawansowaną logistycznie operacją jest zmiana konta - taką gotowość wyraża 39 proc. ankietowanych. Nie jest zaskoczeniem, że zdecydowanie bardziej skorzy do "przeprowadzki" są internauci - 45 proc. z nich rozważyłoby taką możliwość (w gronie osób nieposiadających rachunku internetowego tylko 28 proc.).
Co mogłoby skłonić Polaków do zmiany konta? Tylko i wyłącznie wymierne korzyści finansowe: bezpłatne prowadzenie konta (wskazane przez 52 proc. ankietowanych), bezpłatne wypłaty z bankomatów na świecie (37 proc.) i w Polsce (36 proc.). Ostatecznym przypieczętowaniem końca tradycyjnej bankowości jest to, że w zestawieniu najsilniejszych parametrów konta dobrze rozwinięty, funkcjonalny system bankowości internetowej znalazł się wyżej (33 proc.) niż dogodna lokalizacja oddziału (29 proc.).
A inne, niefinansowe walory konta, np. społecznościowe (programy lojalnościowe, rozmowa online z doradcą czy wymiana doświadczeń z innymi użytkownikami)? Posiadaczom e-kont rozszerzanie funkcjonalności e-bankowości się podoba (58 proc. zwolenników), ale na ten wynik "pracują" głównie osoby słabiej wykształcone, z mniejszych miast. Na czele listy najbardziej oczekiwanych usług znalazło się doradztwo finansowe przez Internet (42 proc. spośród wszystkich respondentów, 47 proc. wśród osób z wyższym wykształceniem), programy lojalnościowe (34 proc.), kalkulatory, np. kredytów (25 proc.), możliwość zakupu produktów partnerów banku, głównie RTV i AGD (19 proc.).
Najbardziej krzepiącym wnioskiem badania Millward Brown SMG/KRC dla Deutsche Bank jest to, że Polacy przywiązują coraz większą wagę do systematycznego oszczędzania Za świadomością, na szczęście, idą czyny: już dziś 48 proc. badanych deklaruje, iż co miesiąc odkłada konkretną kwotę. Najbardziej zapobiegliwi są najmłodsi ankietowani, pomiędzy 30. a 40. rokiem życia (nawyk ten wyrobiło w sobie aż 77 proc. z nich) oraz osoby z wyższym wykształceniem (56 proc.).
Najpopularniejszą formą pomnażania oszczędności są konta oszczędnościowe oraz lokaty bankowe (po 45 proc. wskazań). Na inne, bardziej skomplikowane, ale i dające więcej możliwości produkty, na przykład fundusze inwestycyjne (30 proc. wskazań), częściej decydują się osoby młodsze i lepiej wykształcone.
Nowością jest rosnące przekonanie o konieczności zabezpieczenia przyszłości, zwłaszcza emerytury. Przypomnijmy, że jeszcze niedawno niewielu Polaków zaprzątało sobie tym głowę. Większość wolała się łudzić, że dwa obowiązkowe filary systemu emerytalnego (ZUS i OFE) zapewnią im szampańską jesień życia. Dziś znaczącego pogorszenia statusu finansowego na emeryturze spodziewa się aż 59 proc. ankietowanych. 38 proc. z nich zakłada, że przyszłe świadczenie będzie stanowić ok. 60 proc. ich dzisiejszego wynagrodzenia, co czwarty spodziewa się jeszcze niższej emerytury.
Jak staramy się zaradzić spadkowi poziomu życia na emeryturze? Niestety, większość poprzestaje na regularnym opłacaniu składek do ZUS-u i OFE (aż 70 proc.). 43 proc. uważa, że emeryturę zabezpieczy im posiadane konto oszczędnościowe; 39 proc. ma wykupioną polisę ubezpieczeniową, 35 proc. - lokatę w banku, a 19 proc. inwestuje w fundusze. Należy liczyć na to, że kolejne badania przyniosą poprawę i w tym aspekcie - najważniejsza lekcja, jaką muszą szybko przyswoić Polacy to ta, że na satysfakcjonującą emeryturę musimy zapracować sobie sami.
Komentarze:
Leszek Niemycki, prezes Deutsche Bank PBC: - Od wielu lat rozwijamy platformę bankowości internetowej Deutsche Bank. Do ubiegłego roku traktowaliśmy ją jednak raczej jako jeden z kanałów dostępu dla naszych dotychczasowych klientów, dla których głównym punktem kontaktu były nasze oddziały. Śledząc potrzeby rynkowe w ubiegłym roku zdecydowaliśmy się aktywnie budować Direct Bank. Pierwszym krokiem było wprowadzenie ponad rok temu całkowicie darmowego konta internetowego db NET, które oferowane jest z bezpłatną kartą debetową, umożliwiającą bezprowizyjne wypłaty we wszystkich bankomatach na całym świecie. Analizując badania zrealizowane dla nas przez Millward Brown SMG/KRC dotyczące zwyczajów i oczekiwań w zakresie usług finansowych, możemy zauważyć, że to właśnie klienci internetowi są najciekawszymi i najbardziej świadomymi użytkownikami usług finansowych. Znacznie częściej korzystają z różnorodnych rozwiązań, są znacznie bardziej wymagający, ale też bardziej świadomi swoich potrzeb i lepiej wyedukowani w zakresie dostępnych na rynku produktów. Dlatego też chcemy nadal inwestować w rozwój usług dla tego segmentu. Wierzymy, że właśnie tacy klienci są najlepszymi odbiorcami rozwiązań finansowych.
Piotr Jakubowski, Research Unit Director, Millward Brown SMG/KRC: - Ostatnie badanie zrealizowane dla Deutsche Bank przez Millward Brown SMG/KRC wykazało kilka bardzo ciekawych i istotnych informacji na temat korzystania z usług finansowych i produktów oszczędnościowych. Należy przy tym stwierdzić, że badana grupa - osoby o wyższym statusie społecznym, mieszkańcy dużych miast w wieku 30-60 lat - znacząco różni się od ogółu Polaków pod względem korzystania z banków:
* Znacząco częściej posiadają oni konto w banku - 80 proc. wobec 56 proc. wśród ogółu Polaków; w tym konta w banku internetowym ma w naszej grupie ma 67 proc. wobec niespełna 20 proc. wśród ogółu Polaków.
* Chętniej i częściej korzystają z kart płatniczych i kredytowych (tu różnica prawie dwukrotna wobec całej populacji dorosłych Polaków).
* Wreszcie prawie 10-krotnie częściej mają oni już wzięty kredyt hipoteczny (21 proc. w badanej grupie wobec niespełna 2 proc. w całej Polsce).
Przebadani przez nasz Instytut klienci banków są świadomymi użytkownikami produktów i usług finansowych i posiadają na ich temat znacznie lepszą wiedzę niż przeciętny Polak. O ile np. wśród ogółu klientów polskich instytucji finansowych liczy się przede wszystkim dostępność placówek (ich dobra lokalizacja), możliwość bezpośredniego kontaktu z pracownikiem (np. w okienku), to już w badanej ostatnio grupie na pierwsze miejsce wysuwa się bezpłatne prowadzenie rachunku (a więc cechy kont internetowych) oraz bezpłatne bankomaty nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Podobnie jest zresztą z ich wiedzą na temat kredytów, która jest znacznie bardziej obszerna. Klienci świadomi zwracają uwagę na wysokość marży banku, czy też możliwość sfinansowania do 100 proc. wartości nieruchomości. W badaniach dotyczących wszystkich mieszkańców Polski na pierwsze miejsca zazwyczaj wchodzą: niska miesięczna rata, łatwa dostępność kredytu i jak najmniej formalności.
- - - - -
Jak staramy się zaradzić spadkowi poziomu życia na emeryturze? Niestety, większość poprzestaje na regularnym opłacaniu składek do ZUS-u i OFE (aż 70 proc.) - wynika z najnowszego badania Millward Brown SMG/KRC dla Deutsche Bank PBC przeprowadzonego wśród dobrze zarabiających, wykształconych mieszkańców dużych miast.
Tylko 43 proc. uważa, że emeryturę zabezpieczy im posiadane konto oszczędnościowe; 39 proc. ma wykupioną polisę ubezpieczeniową, 35 proc. - lokatę w banku, a 19 proc. inwestuje w fundusze. Należy liczyć na to, że kolejne badania przyniosą poprawę i w tym aspekcie - najważniejsza lekcja, jaką muszą szybko przyswoić Polacy to ta, że na satysfakcjonującą emeryturę musimy zapracować sobie sami.
O swojej przyszłości myślą osoby młodsze i posiadające wyższe wykształcenie. Głównie posiadają konta i lokaty oszczędnościowe. Niewielki odsetek osób inwestuje w bardziej skomplikowane produkty jak akcje i fundusze.
- - - - -
Wśród Polaków panuje przekonanie, ze na emeryturze poziom ich życia zdecydowanie sie pogorszy. Świadomość niskiej emerytury (w porównaniu do obecnych zarobków) posiadają osoby zarabiające najwięcej, czyli grupa osób młodszych posiadających wyższe wykształcenie - wynika z najnowszego badania Millward Brown SMG/KRC dla Deutsche Bank PBC przeprowadzonego wśród dobrze zarabiających, wykształconych mieszkańców dużych miast. Może to także wynikać z większej wiedzy na temat kształtowania sie emerytur w przyszłości, w porównaniu z osobami z wykształceniem średnim.
Rosnące przekonanie o konieczności zabezpieczenia przyszłości, zwłaszcza emerytury, to nowość. Przypomnijmy, że jeszcze niedawno niewielu Polaków zaprzątało sobie tym głowę. Większość wolała się łudzić, że dwa obowiązkowe filary systemu emerytalnego (ZUS i OFE) zapewnią im szampańską jesień życia. Dziś znaczącego pogorszenia statusu finansowego na emeryturze spodziewa się aż 59 proc. ankietowanych. 38 proc. z nich zakłada, że przyszłe świadczenie będzie stanowić ok. 60 proc. ich dzisiejszego wynagrodzenia, co czwarty spodziewa się jeszcze niższej emerytury.
Jak staramy się zaradzić spadkowi poziomu życia na emeryturze? Niestety, większość poprzestaje na regularnym opłacaniu składek do ZUS-u i OFE (aż 70 proc.). 43 proc. uważa, że emeryturę zabezpieczy im posiadane konto oszczędnościowe; 39 proc. ma wykupioną polisę ubezpieczeniową, 35 proc. - lokatę w banku, a 19 proc. inwestuje w fundusze. Należy liczyć na to, że kolejne badania przyniosą poprawę i w tym aspekcie - najważniejsza lekcja, jaką muszą szybko przyswoić Polacy to ta, że na satysfakcjonującą emeryturę musimy zapracować sobie sami.
- - - - -
Przelew internetowy jest już dominującą formą regulowania rachunków wśród Polaków z dużych miast - wynika z najnowszego badania Millward Brown SMG/KRC dla Deutsche Bank PBC przeprowadzonego wśród dobrze zarabiających, wykształconych mieszkańców dużych miast. Głównie osoby z niższym wykształceniem i osoby starsze opłacają rachunki w tradycyjny sposób, czyli gotówką w banku lub na poczcie. Co ciekawe, szybko zmieniają swoje zwyczaje na bardziej nowoczesne, gdy tylko uzyskają stały dostęp do internetu. Osoby z wykształceniem wyższym i młodsze zdecydowanie chętniej wykorzystują przelewy internetowe .
Podobnie jak w przypadku zwyczajów dotyczących płatności większość osób dokonuje ich w najwygodniejszy dla siebie sposób. I tak osoby z wykształceniem wyższym i młodsze, preferują nowoczesną metodę płatności, jaką jest przelew przez Internet. Dla dużej grupy osób - najstarszych i słabiej wykształconych wciąż bardzo popularna jest płatność gotówką - jednak najwygodniejsza forma płatności i tak są przelewy internetowe!
Polacy nie wyobrażają sobie już życia bez finansów online. 2/3 osób ankietowanych przez Millward Brown SMG/KRC dla Deutsche Bank posiada konto internetowe, lwia część (w tym 80 proc. osób w wieku 30-40 lat i 77 proc. osób z wyższym wykształceniem) za jego pośrednictwem opłaca rachunki. Wygoda dokonywania przelewów to największy atut bankowości internetowej - nie mają wątpliwości badani, niezależnie od wieku. Nawet najstarsi (powyżej 50 lat) uznali wyższość Internetu (49 proc.) nad płatnościami gotówkowymi (32 proc.). Badani doceniają także możliwość śledzenia na bieżąco stanu swojego konta oraz brak opłat za jego prowadzenie.
- - - - -
Deutsche Bank PBC S.A. jest członkiem Grupy Deutsche Bank, jednej z największych instytucji finansowych na świecie. Bank doradza klientom indywidualnym oraz małym i średnim przedsiębiorstwom w zakresie nowoczesnych rozwiązań finansowych, w tym przekrojowej oferty kredytów hipotecznych, produktów dla biznesu oraz inwestycji. Deutsche Bank PBC - jako jeden z pierwszych banków na polskim rynku - wdrożył strategię otwartej architektury w zakresie funduszy inwestycyjnych.
Millward Brown
Millward Brown (www.millwardbrown.com) to jedna z wiodących światowych agencji badawczych i ekspert w zakresie badań nad skutecznością reklamy, komunikacją marketingową, mediami i siłą marek. Stosując zintegrowany zestaw sprawdzonych rozwiązań badawczych - tak jakościowych, jak i ilościowych - Millward Bron pomaga swoim klientom budować silne marki i usługi. Firma Millward Brown posiada ponad 75 biur w 48 krajach. W skład struktury Millward Brown wchodzą ponadto: Global Media Practice (jednostka organizacyjna badająca skuteczność mediów), Millward Brown Optimor (wspiera klientów w maksymalizacji zysków z inwestycji w marki i działania marketingowe), Millward Brown Precis (pomiar dotyczący działalności PR) oraz Dynamic Logic (światowy lider badań nad skutecznością marketingu w mediach cyfrowych). Millward Brown jest częścią Kantar - doradczoinformacyjnej grupy działającej w ramach WPP.