Sytuacja na rynku motoryzacyjnym w 2001
Według liderów sprzedaży samochodów osobowych trudno jest stwierdzić, jak będzie kształtowała się sytuacja na rynku motoryzacyjnym w 2001 r. wobec gwałtownego spadku sprzedaży w 2000 r.
O planach informuje tylko Daewoo.
Od początku 2000 roku do końca listopada w Polsce sprzedano
451.483 samochody, o prawie 130.000 (-22 proc.) mniej niż w tym
samym okresie 1999 roku.
Według rzecznika prasowego Fiat Auto Poland Bogusława Cieślara
trudno jest mówić cokolwiek o planach sprzedaży i produkcji
samochodów w 2001 roku.
"Bardzo trudno powiedzieć coś konkretnego o tak niestabilnym
rynku, jakim jest w zakresie motoryzacji rynek polski. Na bazie
tak dużego załamania, jakie nastąpiło w 2000 roku, trudno o jakiś
konkretny plan"
Dodał, że firma przygotowała kilka planów, w zależności od tego,
jak będzie rozwijać się sytuacja na rynku polskim. Według niego w
tej chwili nikt nie potrafi określić, jak będzie kształtowała się
sprzedaż samochodów w 2001 roku.
Poinformował też, że można liczyć się z możliwością wzrostu cen
samochodów Fiata. Nie powiedział jednak, kiedy podwyżka nastąpi.
"Jako producenci ponosimy koszty inflacji. Na razie bacznie
obserwujemy to, co się dzieje na rynku. Takie decyzje podejmujemy
na podstawie analizy ekonomicznej, analizy rynku" - dodał.
Fiat, z 123.489 samochodami sprzedanymi do początku stycznia do
końca listopada 2000 roku, zajmuje pierwszą pozycję na rynku.
Według danych firmy Samar, która analizuje rynek motoryzacyjny,
udział Fiata w polskim rynku na koniec listopada 2000 roku wyniósł
27,35 proc. (27,76 proc. w październiku). Jest on o 0,7 proc.
niższy w stosunku do listopada 1999 roku.
Sprzedaż samochodów Fiata od początku roku 2000 do końca
listopada spadła o ponad 24 proc., głównie z powodu spadku
sprzedaży samochodów produkowanych w kraju (-35 proc.).
W biurze prasowym Daewoo-FSO Motor poinformowano PAP, że w 2001
roku firma zamierza sprzedać w Polsce 55.000 aut matiz, 30.000
lanosów, 12.000 polonezów, 7.500 nubir, 5.000 tico, 3.000 tacum i
500 leganz. Wyprodukowanych ma zostać 130.000 samochodów.
Zwiększony ma też być eksport aut produkowanych w Warszawie w
FSO, do około 30.000 sztuk. W 2000 roku Daewoo-FSO wyeksportowało
17.963 samochodów, a w 1999 roku 13.222.
Od pierwszego stycznia 2001 roku ceny samochodów Daewoo wzrosły
średnio o około 2 proc.
W biurze prasowym poinformowano też, że w poniedziałek 8
stycznia, po zwyczajowej przerwie inwentaryzacyjnej od 2 do 5
stycznia, Daewoo-FSO wznowi produkcję w żerańskiej fabryce.
Daewoo zajmuje drugie miejsce na rynku sprzedaży samochodów
osobowych. Na sprzedaż tej marki wpływa nie tylko bieżąca sytuacja
rynkowa, ale także ogólna sytuacja całego koncernu.
Od stycznia do listopada 2000 roku Daewoo sprzedało w Polsce
101.890 sztuk samochodów. Sprzedaż spadła w tym okresie o przeszło
36 proc. Udział firmy w polskim rynku wynosił w listopadzie 22,57
proc. i był o ponad 5 proc. niższy w stosunku do analogicznego
okresu roku 1999.
"My w zasadzie nigdy nie mówimy o liczbach, bo to zależy od
rozwoju sytuacji, ale na pewno mamy duże nadzieje związane z astrą
classic jak i agilą oraz nową corsą w Polsce" - powiedział PAP
Zbigniew Lazar z General Motors Poland.
Dodał, że w porównaniu z rokiem 2000, w tym roku liczą na wzrost
sprzedaży. "W 2001 roku chcemy w Polsce położyć nacisk na
samochody lekkie i średnie dostawcze" - powiedział.
"W GM ceny nie wzrosły. Jesteśmy jedną z nielicznych firm w
Polsce, która nie podniosła cen swoich samochodów od Nowego Roku" -
poinformował Lazar.
W ciągu pierwszych jedenastu miesięcy 2000 roku General Motors
sprzedał 37.761 samochodów, zapewniając sobie tym samym 8,36 proc.
udziału w rynku. W stosunku do roku 1999 udział ten spadł o
niecały 1 proc.
Renault Polska wraca tymczasem do cen sprzed promocji, które
prowadzono pod koniec 2000 roku. Samochody z bieżącej produkcji
nie będą już nimi objęte.
"Wracamy do cen sprzed okresu promocji" - powiedział PAP Paweł
Kowalski z Renault Polska. Ceny promocyjne będą teraz dotyczyły
tylko samochodów z rocznika 2000.
"Myślę, że cały rynek był nastawiony na klienta. Wszystkie firmy
motoryzacyjne prowadziły bardzo mocną politykę promocyjną i my
również musieliśmy się do tego dostosować, żeby z tego rynku jak
najmniej stracić albo jak najwięcej wygrać" - powiedział.
Renault od początku stycznia 2000 roku do końca listopada
sprzedał 25.524 samochodów, co pozwoliło na uzyskanie 5,65 proc.
udziału w rynku, o 0,5 proc. więcej, niż w roku 1999.