Szczurek ostrożny - dziura mniejsza tylko o miliard
Rząd ma rozpocząć omawianie projektu budżetu na 2015 rok, a także zająć się propozycją organizacyjnego połączenia urzędów i izb skarbowych oraz zmianami w zasiłkach chorobowych celników.
Ministrowie mają zająć się projektem ustawy budżetowej dziś, ale - jak zaplanowano - zakończenie prac ma nastąpić na specjalnym posiedzeniu jutro. Projekt przyszłorocznego budżetu przewiduje wzrost PKB w wysokości 3,4 proc. i średnioroczną inflację w wysokości 1,2 proc. - wynika z dokumentu.
Największym zagrożeniem dla polskiego budżetu są teraz wydarzenia na Ukrainie. Tak minister finansów Mateusz Szczurek napisał w projekcie budżetu, którym dzisiaj ma się zająć rząd. To będzie ostatnia z najważniejszych ustaw, pod którymi podpisze się ustępujący premier Donald Tusk.
Ministra finansów martwią przede wszystkim sankcje, które Zachód, w tym Polska, nakłada na Rosję i kontr-sankcje, które w ramach odwetu Rosjanie nałożyli na nas. To sprawia, że wiele polskich firm traci pieniądze co osłabi całą gospodarkę.
Kłopoty będą z tego powodu mieć także państwa zachodnie, co sprawia, że mniej chętnie będą inwestować w Polsce. Tracimy więc podwójnie.
Minister finansów przygotował ostrożny budżet. Dziura budżetowa ma być tylko o 1 miliard mniejsza niż przed rokiem i wynieść 46 miliardów złotych.
Ponieważ to budżet przedwyborczy, to rząd zakłada tam na przykład pieniądze na podwyżkę płacy minimalnej do 1750 złotych.
Krzysztof Berenda
Więcej informacji ekonomicznych na RMF24.pl
_ _ _ _ _
Ministerstwo Finansów w projekcie ustawy budżetowej na 2015 rok proponuje deficyt budżetu państwa w wysokości 46.080,0 mln zł. Dochody budżetowe prognozowane są na poziomie 297.252,925 mln zł, wydatki zaplanowano na kwotę 343.332,925 mln zł - wynika z dokumentu, do którego dotarła PAP.
"W 2015 roku zakładany jest deficyt budżetu państwa w wysokości 46.080 mln zł oraz deficyt budżetu środków europejskich w wysokości 3.435,5 mln zł" - napisano w uzasadnieniu do projektu ustawy.
MF podaje w dokumencie, że prognoza dochodów budżetu państwa na 2015 rok oparta jest na przewidywanej, nieznacznie wyższej niż w 2014 r. dynamice wzrostu PKB 3,4 proc. w porównaniu do 3,3 proc.
"Rozwój sytuacji gospodarczej zdeterminowany jest przede wszystkim szacunkiem następujących czynników makroekonomicznych: wzrostem PKB 3,4 proc. w ujęciu realnym, średniorocznym wzrostem cen towarów i usług konsumpcyjnych 1,2 proc., nominalnym wzrostem wynagrodzeń w gospodarce narodowej 4,3 proc., wzrostem zatrudnienia w gospodarce narodowej 0,8 proc. oraz wzrostem spożycia prywatnego i publicznego odpowiednio o 3 proc. i 2,2 proc. w ujęciu realnym" - napisano.
Projekt ustawy budżetowej na 2015 rok uwzględnia również budżet środków europejskich, w którym zaplanowano: dochody w wysokości 77.842,493 mln zł, wydatki w wysokości 81.277,996 mln zł.
DLA ZAKOŃCZENIE EDP KONIECZNE DALSZE DZIAŁANIA FISKALNE
Resort finansów zaznacza, że aby możliwe było zakończenie w 2016 roku procedury nadmiernego deficytu (EDP) wobec Polski, konieczne jest podjęcie dalszych działań prowadzących do osiągniecia równowagi finansów publicznych.
"Poprawa stanu finansów państwa, realizowana m.in. dzięki konsekwentnemu wzmacnianiu dyscypliny fiskalnej, pozostaje jednym z głównych celów polityki fiskalnej i gospodarczej rządu. Kolejne lata będą więc zorientowane na osiągnięcie przez Polskę średniookresowego celu budżetowego (MTO), czyli deficytu strukturalnego na poziomie 1 proc. PKB, czemu będzie sprzyjać stabilizująca reguła wydatkowa wprowadzona w 2013 roku" - napisano w uzasadnieniu do budżetu.
"W czerwcu 2014 roku (...) KE uznała, iż Polska podjęła skuteczne działania, wobec czego procedura nadmiernego deficytu (EDP) została zawieszona. W roku 2013 Polska osiągnęła wyniki lepsze niż rekomendowane - deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wyniósł 4,3 proc. PKB i tym samym był niższy, niż zalecany przez Radę UE. Jednak aby możliwe było zakończenie procedury EDP wobec Polski konieczne jest podjęcie dalszych działań prowadzących do osiągniecia równowagi finansów publicznych" - dodano.
Projekt budżetu państwa, będzie oparty o prognozę realnego wzrostu PKB o 3,4 proc. i inflację średnioroczną 1,2 proc.- wynika z dokumentu, do którego dotarła PAP. Projekt budżetu '15 oparty o wzrost PKB o 3,4 proc. i CPI średnioroczną 1,2 proc.
Ministerstwo Finansów w uzasadnieniu do projektu budżetu na 2015 rok wskazuje, że największym ryzkiem dla realizacji ustawy są sankcje w wymianie handlowej pomiędzy Rosją, UE i USA - wynika z dokumentu, do którego dotarła PAP.
"Podstawowym czynnikiem ryzyka dla prezentowanej prognozy makroekonomicznej jest rozwój sytuacji gospodarczej u głównych partnerów handlowych Polski. Jest to szczególnie istotne w kontekście potencjalnych skutków gospodarczych wynikających z już wprowadzonych ograniczeń w wymianie handlowej między Rosją, UE i USA oraz ryzyka dalszego rozszerzenia sankcji" - napisano w dokumencie.
"Realizacja negatywnego scenariusza dotyczącego sytuacji w strefie euro skutkować może zmianą założeń dotyczących kształtowania się awersji do ryzyka na międzynarodowych rynkach finansowych. Ma to z kolei istotne znacznie dla prezentowanej prognozy kursu walutowego, inflacji, stóp procentowych, czy założeń dotyczących przepływu kapitałów na międzynarodowych rynkach finansowych" - dodano.
Resort ocenia, że potencjalne skutki ograniczeń w wymianie handlowej między Rosją a UE są też istotnym bezpośrednim ryzykiem dla przyjętej prognozy inflacji.
"Już w bieżącej prognozie w okresie do końca roku budżetowego średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych ma pozostać istotnie poniżej dolnej granicy dopuszczalnego odchylenia od celu inflacyjnego RPP. W przypadku większego od oczekiwanego obecnie spadku CPI, dodatkowo zwiększy się przestrzeń do obniżki stóp procentowych w Polsce" - uważa MF.
"Innym czynnikiem ryzyka dla realizacji prognozy inflacji pozostaje możliwość wystąpienia szoków podażowych na rynkach surowcowych i na rynkach produktów rolnych" - dodano.
Poniżej podstawowe wskaźniki makroekonomiczne w latach 2013-2015:
2013 | 2014 | 2015 | |
PROCESY REALNE | |||
PKB | 1,6 | 3,3 | 3,4 |
Eksport | 4,6 | 5,4 | 5,4 |
Import | 1,2 | 6 | 6,4 |
Popyt krajowy | 0 | 3,5 | 3,8 |
Spożycie | 1,2 | 2,6 | 2,8 |
prywatne | 0,8 | 2,5 | 3 |
publiczne | 2,8 | 2,8 | 2,2 |
Akumulacja | -4,7 | 7 | 7,8 |
inwestycje | -0,2 | 6,7 | 7,4 |
PKB w cenach bieżących (w mld zł) | 1.635,7 | 1.693,6 | 1.771,2 |
CENY | |||
CPI średnioroczna | 0,9 | 0,1 | 1,2 |
PPI średnioroczna | -1,3 | 0 | 0 |
Deflator PKB | 0,9 | 0,3 | 1,2 |
WYNAGRODZENIA | |||
Przeciętne wynagrodzenie brutto w gosp. (w zł) | 3650 | 3797 | 3959 |
w sektorze przedsiębiorstw (w zł) | 3837 | 4001 | 4185 |
RYNEK PRACY | |||
Zatrudnienie w gospodarce (w tys. etatów) | 9.637 | 9.672 | 9.754 |
w sektorze przedsiębiorstw (w tys. etatów) | 5.494 | 5.532 | 5.591 |
Liczba zarejestrowanych bezrobotnych (w tys.) | 2.158 | 1.965 | 1.922 |
Stopa bezrobocia (koniec okresu) | 13,4 | 12,2 | 11,8 |
Stopa bezrobocia BEAL (średnio w okresie) | 10,3 | 9,7 | 9,1 |
KURS | |||
EUR/PLN (średnioroczny) | 4,2 | 4,15 | 3,98 |
USD/PLN (średnioroczny) | 3,16 | 3,07 | 2,92 |
STOPY PROCENTOWE | |||
Nominalna stopa proc. operacji otwartego rynku | 2,9 | 2,4 | 2 |
BILANS PŁATNICZY | |||
Saldo obrotów bieżących do PKB | -1,4 | -0,9 | -1,6 |
Poniżej podstawowe wskaźniki makroekonomiczne w latach 2016-2018:
2016 | 2017 | 2018 | |
PKB | 3,7 | 3,9 | 4 |
PKB nominalny (w mld zł) | 1.876,3 | 1.988,6 | 2.119 |
CPI średnioroczna | 2,3 | 2,1 | 2,5 |
EUR/PLN (średnioroczny) | 3,76 | 3,56 | 3,54 |
USD/PLN (średnioroczny) | 2,77 | 2,62 | 2,6 |
Nominalna stopa proc. operacji otwartego rynku | 2,4 | 3,1 | 3,6 |
Stopa bezrobocia BEAL (średnio w okresie) | 8,6 | 7,9 | 7,3 |