Szwedzki offset dla stoczni

Produkcja statków z silnikami, które zużywałyby mniej paliwa przy małych prędkościach to jeden z projektów, które zaproponują nam Szwedzi w ramach programu offsetowego.

Produkcja statków z silnikami, które zużywałyby mniej paliwa przy małych prędkościach to jeden z projektów, które zaproponują nam Szwedzi w ramach programu offsetowego.

- Są dwa sektory gospodarki w Polsce, które mają się nie najlepiej: przemysł stoczniowy i hutniczy, dlatego nasze działania zamierzamy skierować właśnie do nich - stwierdził Leif Thörnvall z SAAB, odpowiedzialny za offset pośredni w Gripen International, na spotkaniu z przedstawicielami polskich mediów w Sztokholmie.

Szwecja słynęła w przeszłości z przemysłu stoczniowego. Obecnie ma tylko kilka obiektów, gdzie budowane są statki. To nie wystarcza, aby realizować nowe projekty w przyszłości. Dlatego w ramach programów offsetowych, oferowanych Polsce przez Gripen International, producenta myśliwca wielozadaniowego Gripen, jest produkcja statków z silnikami zużywającymi mniej paliwa i emitującego mniej spalin przy małych prędkościach (np. blisko linii brzegowej lub w portach).

Reklama

Choć nie ma jeszcze w "Piętnastce" regulacji na ten temat, w poszczególnych krajach Unii trwają już nad tym intensywne prace. Gdyby więc w naszym kraju w kooperacji ze Szwedami powstał taki -przyjazny środowisku- silnik, moglibyśmy znaleźć rynek zbytu w Europie w momencie, kiedy nowe przepisy zaczęłyby obowiązywać.

Prawdopodobnie produkcja takich silników ruszyłaby w Zakładach im. Cegielskiego (specjalizuje się w dostawach dla Gdyni i Szczecina), choć GI nie chciał potwierdzić nam tych wiadomości. Opcją mogłaby też być objęta produkcja silników we Wrocławiu (Volvo).

Program objąłby zatem nasze główne, podupadające obecnie stocznie, stwarzając im możliwości na nowe kontrakty na statki średniej wielkości. Byłby to biznes rzędu miliarda USD, gdyż w grę wchodzi konieczność wymiany w najbliższych latach silników kilkuset statków.

Gripen obiecuje też offsetowe zaangażowanie w niektórych polskich hutach. Programy offsetu bezpośredniego obejmą natomiast zakłady w Mielcu i Świdniku.

Zgodnie z polskim prawem, projekty rozpoczęte nie wcześniej niż 36 miesięcy przed złożeniem oferty zostaną zaliczone na poczet offsetu. Szwedzi podkreślili jednak, że przygotowane projekty będą zrealizowane jedynie pod warunkiem podpisania kontraktu. Zapewnili jednocześnie, że rozpoczęte już inwestycje nie zostaną przerwane. W Polsce zaangażowali już 300 mln USD, w tym 100 mln USD na offset bezpośredni.

Obszary ulokowania offsetu zaproponowane GI przez polski rząd:

Gdynia, Gdańsk, Świnoujście, Poznań, Wrocław, Bydgoszcz, Gliwice, Częstochowa, Katowice, Kraków, Rzeszów, Świdnik, Bydgoszcz

Ekologiczny silnik

Oferta offsetowa Gripena staje się coraz bardziej konkretna. Najciekawsze propozycje dotyczą przemysłu okrętowego.

Szwedzi proponują rozpoczęcie w Polsce produkcji frachtowców z nowoczesnymi silnikami o zmniejszonym zużyciu paliwa. Silniki okrętowe są szczególnie paliwożerne w momencie zmiany obrotów. Wówczas emitują też największą ilość toksycznych spalin. Jednostki wyposażone w nowoczesne zespoły napędowe mogłyby stać się polską specjalnością.

Prawo i Gospodarka
Dowiedz się więcej na temat: stoczni | szwedzi | paliwa | offset
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »