Tablice rejestracyjne i ubezpieczenie OC dla rowerów i hulajnóg? Dwa ministerstwa odpowiadają
W ciągu ostatni kilku lat na hulajnogi i rowery elektryczne przesiadło się wielu Polaków. Choć nowoczesne środki transportu zrewolucjonizowały to, w jaki sposób się przemieszczamy, przysporzyły również wielu problemów. W mediach regularnie pojawiają się informacje o incydentach drogowych z udziałem tych pojazdów, co sprawia, że powraca dyskusja na temat pociągnięcia ich użytkowników do większej odpowiedzialności. Czy nadszedł czas na tablice rejestracyjne i obligatoryjne ubezpieczenie OC dla rowerów i hulajnóg? W sprawie głos zabrały Ministerstwo Infrastruktury oraz Ministerstwo Finansów.
Kilka miesięcy temu Łotwa wprowadziła nowe przepisy dla użytkowników hulajnóg elektrycznych. Od 1 kwietnia po tamtejszych drogach można podróżować wyłącznie zarejestrowanymi pojazdami, które są wyposażone w specjalną naklejkę.
Na podjęcie takich działań zdecydowano się w reakcji na rosnącą liczbę incydentów drogowych i nieodpowiedzialne zachowania kierowców. Czy podobne przepisy zostaną wprowadzone również w Polsce?
W Polsce również nie brakuje osób, które poruszając się hulajnogami elektrycznymi łamią przepisy ruchu drogowego. Dziennik.pl zwraca uwagę na to, że poruszający się rowerami lub hulajnogami elektrycznymi zachowują większą anonimowość niż kierowcy samochodów. Brak obowiązku rejestracji ma utrudniać możliwość zidentyfikowania potencjalnego sprawcy drogowego incydentu i dotarcia do niego.
Serwis przypomina, że od 2021 r. obowiązują przepisy przewidujące zaostrzoną odpowiedzialność dla rowerzystów oraz osób poruszających się hulajnogami elektrycznymi. I tak np. podczas jazdy chodnikiem muszą oni jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego oraz ustępować mu pierwszeństwa.
Serwis zapytał Ministerstwo Infrastruktury o ewentualne plany wprowadzenia obowiązku rejestracji rowerów i hulajnóg elektrycznych. Rafał Jaśkowski, dyrektor biura komunikacji Ministerstwa Infrastruktury, wskazał, że obecnie unijne i krajowe procedury homologacji pojazdów nie obejmują rowerów i hulajnóg. - Ministerstwo nie planuje zmian w tym zakresie - dodał. Przedstawiciel resortu podkreślił, że ocena zachowań uczestników ruchu drogowego należy do uprawnień policji oraz straży gminnych i miejskich.
Z kolei w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia OC dla rowerzystów i kierujących hulajnogami głos zabrało Ministerstwo Finansów.
"Mając na uwadze aktualny stan prawny oraz uwzględniając dane z zakresu stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, wprowadzenie obowiązkowego ubezpieczenia OC dla rowerzystów, kierujących hulajnogami czy też urządzeniami transportu osobistego nie wydaje się uzasadnione" - czytamy w odpowiedzi resortu, której treść przytacza dziennik.pl.
Resort wskazał m.in., że za wprowadzeniem takiego obowiązku musiałoby przemawiać istnienie ważnego interesu społecznego oraz szczególnie wysokie ryzyko wyrządzenia szkody innym użytkownikom ruchu przez rowerzystów. Ministerstwo dodało, że w 2023 r. rowerzyści spowodowali 1313 wypadków. "Statystyki wypadków wskazują, że zagrożenie, jakie mogą stwarzać rowerzyści, nie jest znacząco większe niż w przypadku pieszych" - stwierdził resort.