Tańsze marki z dyskontów podbijają rynek!
- Od stycznia do sierpnia br. sprzedaż piwa w Polsce wzrosła wolumenowo o 3,2 proc. rdr. W całym 2011 r. spodziewany jest wzrost o ok. 2 proc. w stosunku do roku 2010 - poinformował na konferencji Robert Priday, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego. Jego zdaniem w przyszłym roku sprzedaż piwa może być większa o ok. 2-3 proc. rdr.
Według największych browarów na przyszłoroczną sprzedaż kluczowym czynnikiem będzie miała pogoda. W ograniczonym zakresie na sprzedaż wpłynie Euro 2012.
- Rok 2011 był trudny dla branży, ale po ośmiu miesiącach zanotowaliśmy niewielki wzrost sprzedaży. Na branżę piwowarską w Polsce negatywnie wpłynęło zwłaszcza deszczowe lato, które nie sprzyjało konsumpcji piwa. Niemniej jednak w całym roku spodziewamy się wzrostu sprzedaży piwa w Polsce o ok. 2 proc. rok do roku - poinformował wcześniej dziennikarzy Priday.
"Trudno przewidzieć sytuację w przyszłym roku, ze względu na niepewną przyszłość europejskich gospodarek, jednak myślę, że polska gospodarka będzie rosła, a wraz z nią także nasz rynek. Myślę, że całoroczny wzrost może wówczas wynieść około 2-3 proc. (...) Oczywiście organizacja Euro 2012 w Polsce będzie miała korzystny wpływ na branżę, jednak jest to jednorazowe wydarzenie, które potrwa tylko kilka tygodni, dlatego bym go nie przeceniał" - dodał.
Danuta Gut z ZPPP Browary Polskie poinformowała, że mimo wolumenowego wzrostu sprzedaży branża zanotowała po ośmiu miesiącach br. niewielki spadek w ujęciu wartościowym.
"Przyczynił się do tego wzrost popytu na tańsze marki ekonomiczne. Ich udział w całkowitej sprzedaży wyniósł w tym okresie około 25 proc." - podała Gut.
Z danych przedstawionych przez Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego wynika, że w I kwartale br. sprzedaż piwa wolumenowo wzrosła o 2,2 proc. rdr, a II kwartał przyniósł wzrost o 11,6 proc.
Wynika to głównie z niskiej bazy roku poprzedniego, kiedy miały miejsce: katastrofa smoleńska oraz powodzie. ZPPP ocenia, że w tej sytuacji wzrost popytu stanowi odreagowanie rynku w stosunku do sytuacji ubiegłorocznej.
Jak podało ZPPP, zimne i deszczowe miesiące wakacyjne przyniosły spadek popytu na piwo o 6,1 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Niemniej jednak, od początku roku do sierpnia sprzedaż piwa w Polsce wzrosła o 3,2 proc. Z wcześniejszych danych opublikowanych przez związek wynika, że w 2010 r. w Polsce sprzedano ok. 34,34 mln hektolitrów piwa.
Zdaniem analityków kluczowe dla branży są obecnie tańsze piwa. Są to produkty oferowane poniżej średniej ceny detalicznej (ok. 2,6 zł) na które przypada ponad jedna trzecia rynku. Coraz więcej tego piwa sprzedają w Polsce dyskonty.
_ _ _ _ _
Jak podaje Rzeczpospolita ,w 2011 r. regionalne browary zwiększą sprzedaż o niemal 10 proc.
mówi Andrzej Olkowski, prezes Związku Regionalnych Browarów Polskich. To znacznie lepszy
wynik, niż zanotuje cały rynek, zdominowany przez koncerny. Związek Browary Polskie szacuje, że w tym roku łączna sprzedaż piwa urośnie w naszym kraju o ok. 2 proc. Piwa regionalne, mają tylko 5 - 6 proc. udziałów w polskim rynku, skutecznie odbierają więcej konsumentów dużym browarom.