Telekomunikacja: wojna z dialerami
Przedstawiciele ministerstwa transportu i Urzędu Komunikacji Elektronicznej zapowiedzieli w poniedziałek rozpoczęcie 17 maja - w Światowym Dniu Telekomunikacji - akcji antydialerskiej.
Dialery są programami, które instalują się w komputerze podczas wizyt na niektórych stronach internetowych. Zmieniają one, często bez wiedzy użytkownika, numer telefoniczny, przez który modem łączy się z siecią, z normalnego (rozpoczynającego się od 0-20) na wielokrotnie droższy (np. rozpoczynający się na 0-700). W rezultacie klienci otrzymują wysokie rachunki telefoniczne za usługi, których nie zamawiali.
"Analiza skarg napływających do Urzędu Komunikacji Elektronicznej pokazuje, że użytkownicy internetu nadal mają problem z dialerami. Liczba osób, które szukają pomocy w Urzędzie w tej sprawie, nie maleje i jest to około 10 procent skarg trafiających do Urzędu" - powiedziała na poniedziałkowej konferencji prasowej prezes UKE Anna Streżyńska.
Dodała, że użytkownicy zgłaszają się do Urzędu z prośbami o mediacje z operatorami telekomunikacyjnymi. Jak wyjaśniał prezes, operatorzy rzadko zawierają ugodę z ofiarami dialerów; najczęściej w momencie, kiedy przekroczyli czas odpowiedzi na reklamacje. Zazwyczaj operatorzy przystępują do egzekucji rachunków.
Streżyńska poinformowała, że w ramach akcji antydialerskiej UKE i resort będą dążyły do propagowania zasad korzystania z internetu. Chodzi m.in. o korzystanie z programów antydialerskich oraz z dodatkowych usług, które zabezpieczają użytkowników, jak np. ustalenie maksymalnego miesięcznego limitu opłat za połączenie czy też blokada połączeń z numerami o podwyższonej płatności.
"Operatorzy telekomunikacyjni będą promowali te usługi, oferując je za darmo. Normalnie trzeba za korzystanie z nich zapłacić" - powiedziała Streżyńska.
Poinformowała również, że na stronach internetowych operatorów telefonii stacjonarnej zostaną umieszczone do ściągnięcia aktualne programy antydialerowe.
Dyr. Departamentu Telekomunikacji w resorcie transportu Jacek Łosik powiedział, że w ramach prac nad projektem nowelizacji prawa telekomunikacyjnego, ministerstwo przygotowało propozycje zmian, które będą przeciwdziałały zagrożeniom ze strony dialerów.
Wymienił m.in. wprowadzenie obowiązku automatycznego blokowania połączeń z numerami o podwyższonej płatności (dopiero na życzenie abonenta te usługi byłyby odblokowywane) oraz zobowiązanie operatorów do monitoringu ruchu i informowania klientów o generowaniu połączeń z numerami o podwyższonej płatności. Dodatkowo w ramach akcji abonenci, wraz z rachunkami, dostaną pismo od prezesa UKE, ostrzegające o zagrożeniach ze strony dialerów.