Tradycyjne świętowanie
Święta Bożego Narodzenia upłyną zgodnie z tradycją. Wigilia w gronie rodzinnym, pod jedną z 11 milionów choinek - kosmetyki, ubrania i książki, a pozostałe dwa świąteczne dni przed telewizorem. Wielu Polaków skończy przerwę świąteczną po Nowym Roku.
Niezależnie od związanej z koniunkturą gospodarczą zasobności polskich portfeli Święta Bożego Narodzenia spędzimy w zgodzie z tradycją i nabytymi w ciągu ostatnich lat przyzwyczajeniami.
Świętować zatem będziemy w gronie rodzinnym, przy jeśli nie suto, to przynajmniej dostatnio zastawionym stole. Będzie opłatek, życzenia i kolędy, a pod choinką coś, co coraz bardziej lubimy pod nią znajdować - prezenty.
24 grudnia prawie wszyscy Polacy zasiądą do kolacji wigilijnej. Tradycji tej, według większości sondaży opinii publicznej, wierne jest 98 proc. naszego społeczeństwa. Zdecydowana większość, bo ponad 70 procent Polaków, spędzi to święto tak jak co roku, czyli w domu rodzinnym. Pozostali będą świętowali w domach krewnych, zaś tylko nieliczni wyjadą z całą rodziną na wypoczynek.
Przeciętnie na przygotowanie świątecznego stołu przeznaczymy w tym roku niespełna 300 zł, co nie każdej rodzinie starczy na przygotowanie tradycyjnych 12 potraw. A mimo to ponad 90 proc. Polaków nie zapomni o pozostawieniu dodatkowego nakrycia na czas wigilijnej kolacji.
W wielu polskich domach kolacja taka nie może się odbyć, jeśli w pobliżu nie ma błyskających lampkami choinek, a te - i jest to jedyny pozytyw trudnej sytuacji gospodarczej - będą w tym roku tańsze niż w ubiegłym.
Jednak ich cena nie zrekompensuje innych wydatków i - w rezultacie - tegoroczne wydatki na choinkowe prezenty, które zamierza zakupić co najmniej dwie trzecie Polaków, wyniosą średnio niespełna 200 zł. Najpopularniejszymi prezentami, jakie chcielibyśmy znaleźć pod choinką, już tradycyjnie są kosmetyki i ubrania. W dalszej kolejności znalazły się książki, zabawki, słodycze, sprzęt gospodarstwa domowego, pościel, sprzęt komputerowy i audiowizualny. Prezentem, który szybko zdobywa popularność, szczególnie wśród młodszej części społeczeństwa, jest telefon komórkowy, który zamierza kupić co setny respondent instytutu Opinia ABR.
Stałym gościem świątecznym w naszych domach stał się w ostatnich kilkunastu latach program telewizyjny - tylko jeden na dziesięciu Polaków nie zamierza spędzić świąt przed telewizorem. O ok. 10 proc. mniej planuje odwiedzenie rodziny lub znajomych, a jeszcze mniej będzie kogoś gościło w swoich domach lub... wyruszy na spacer lub wycieczkę. Dla wielu Polaków święta połączone dwoma wolnymi dniami z sylwestrowym weekendem staną się miniurlopem, jednak co dwudziesty Polak spędzi dwa świąteczne dni w pracy.