Truciciel będzie tajny
Wprowadzenie obowiązku bezpiecznego sytuowania zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii, ułatwienie dostępu do informacji o środowisku i jego ochronie, poszerzenie kręgu podmiotów zobowiązanych do udzielania tych informacji - to tylko niektóre założenia planowanej nowelizacji prawa ochrony środowiska.
Zaakceptowany przez rząd projekt nowelizacji ustawy - Prawo ochrony środowiska ma na celu m.in. ułatwienie dostępu do informacji o środowisku i jego ochronie. Projektowana nowela dostosowuje przepisy do postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europy 2003/4/WE w sprawie publicznego dostępu do informacji dotyczących środowiska.
Przepisy unijne wymagają znacznego rozszerzenia listy podmiotów zobowiązanych do udostępniania informacji o środowisku - obowiązek ten obejmuje wszystkie władze publiczne oraz ich organy doradcze. Przepisy Unii Europejskiej nakładają też obowiązek udostępniania informacji o środowisku na osoby fizyczne i prawne, które - zgodnie z prawem krajowym - wykonują zadania administracji publicznej.
W związku z przyjętym w dyrektywie istotnym rozszerzeniem zakresu pojęcia informacji o środowisku i jego ochronie w projekcie noweli proponuje się doprecyzowanie definicji "środowiska". Nowymi informacjami podlegającymi udostępnieniu będą informacje dotyczące m.in. emisji oraz odpadów, które mogą mieć wpływ na środowisko, a także podejmowanych działań mogących wpływać na środowisko lub służących jego ochronie, takich jak np. przepisy prawne, raporty na temat realizacji regulacji prawnych z zakresu ochrony środowiska, informacje dotyczące stanu środowiska.
Prawo unijne zawiera wiele przepisów dotyczących wyjątków od zasady jawności udzielania informacji. Kluczową rolę odgrywa wymóg, aby powody umożliwiające odmowę ich udostępniania interpretować w sposób zawężający. Rozważając możliwość udzielenia (lub nie) informacji, trzeba - zgodnie z prawem Unii Europejskiej - uwzględniać ustawę o ochronie danych osobowych. Obecnie w prawie ochrony środowiska nie ma wyraźnych przepisów, które nie pozwalałyby na udostępnianie informacji o środowisku, jeśli prowadziłoby to do naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych.
Projekt zapowiada też wiele istotnych zmian w przepisach o przeciwdziałaniu poważnym awariom. Mają być one dostosowane do dyrektywy 96/82/EC w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami z udziałem substancji niebezpiecznych.
Środowisko - nowa definicja
Tak jest. Środowisko - ogół elementów przyrodniczych, w tym także przekształconych w wyniku działalności człowieka, a w szczególności powierzchnia Ziemi, kopaliny, wody, powietrze, zwierzęta i rośliny, krajobraz oraz klimat.
Tak może być. Środowisko - ogół elementów przyrodniczych, w tym: w przekształconych w wyniku działalności człowieka, a w szczególności powierzchnia Ziemi, kopaliny, wody, powietrze, krajobraz, klimat, zwierzęta oraz rośliny w pozostałe elementy biologicznej różnorodności i wzajemne oddziaływania pomiędzy tymi elementami.
Najważniejsze proponowane zmiany:
- zakłady tzw. dużego ryzyka, które będą podlegały znowelizowanym przepisom, będą musiały opracować dokumentację oraz raporty bezpieczeństwa (zatwierdzane przez Straż Pożarną),
- obniżą się limity ilościowe substancji niebezpiecznych (np. rakotwórczych, materiałów pirotechniczych), których obecność w przedsiębiorstwie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej - pozwoli to na wciągnięcie większej liczby zakładów na listę (zagrożonych awarią) i zwiększenie ich obowiązków w zakresie bezpieczeństwa,
- wprowadzenie obowiązku wzajemnego bezpiecznego lokalizowania zakładów gospodarczych stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii,
- rozszerzenie zakresu podmiotów obowiązanych do udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie,
- wprowadzenie zasady, że podstawą odmowy informacji może być ustawa o ochronie danych osobowych.
Aneta Mościcka
Jerzy Ludwiczak, dyrektor Departamentu Przeciwdziałania Poważnym Awariom w Głównym Inspektoracie Ochrony Środowiska
W projekcie nowelizacji ustawy - Prawo ochrony środowiska wprowadzono zmiany dotyczące przeciwdziałania poważnym awariom, ograniczając zakres stosowania tych przepisów do stacjonarnych podmiotów gospodarczych, w których istnieje ryzyko takiej awarii. Określono też obowiązki zakładów nowo uruchamianych, istniejących i takich, które mogą w przyszłości podlegać przepisom o przeciwdziałaniu poważnym awariom przez określenie terminów dostosowawczych. Nowelizacja wprowadza definicję ryzyka z dyrektywy 96/82/EC. Ogólnie rzecz ujmując, są to stany nieprzewidywalne, które mogą wystąpić. Projekt wprowadza obowiązek utrzymywania takich wzajemnych odległości między zakładami, aby awaria w jednym zakładzie nie powodowała negatywnych skutków w drugim.