Trzy rady na konflikt
"Wirtschaftswoche" podaje trzy zalecenia, jak w przypadku konfliktu dzięki cierpliwości i wytrwaniu osiągnąć zamierzony cel, nie kierując się mottem "tak trzymać" tylko "jeszcze lepiej".
Wytrwać
Kto chce zrobić karierę, musi nauczyć się tego, aby nie wybuchać od razu, kiedy tylko emocje się w nim gotują, ale przetrwać nieprzyjemną sytuację. Oznacza to, że gdy ktoś czuje się pokrzywdzony, ponieważ np. został pominięty przy awansie, albo nie zakwalifikowany do prestiżowego projektu, powinien najpierw zebrać informacje: dlaczego tak jest? jak to mogę zmienić? jak najlepiej zaprezentować swoje najsilniejsze strony? Doświadczeni doradcy zawodowi radzą właśnie w ten sposób podejść do problemu i prześwietlić go ze wszystkich stron. Coś, co dla was jest niestety nieprzyjemne, waszemu pracodawcy może wydawać się jednak całkiem sensowne.
Wypowiedzieć się
Mówcie otwarcie, co wam przeszkadza, ale nigdy nie odgrywajcie roli ofiary! Personalny wie, że wewnętrzne konflikty są trucizną dla przedsiębiorstwa. Rozmawiajcie z przełożonymi o waszym problemie i dzielcie się z nimi waszymi wątpliwościami i obawami. Gdy ktoś inny dostał pracę, na którą bardzo liczyliście - pytajcie o przyczyny takiej decyzji i o to, co macie zrobić, aby następnym razem dostać szansę. Przy tym dajcie do zrozumienia, że w pełni rozumiecie decyzję szefa. Ale również jasno zdefiniujcie warunki, przy których chcecie pozostać.
Zastanowić się
Sprawdzajcie alternatywy, ale i - przede wszystkim - własną motywację. To jest ważne przede wszystkim w sytuacji konfliktowej. Co w krótkim okresie przynosi ulgę, w dłuższym może zaszkodzić. Stawiajcie sobie pytanie odnośnie właściwego celu i ceny, jaką chcecie za to zapłacić? To samo dotyczy zmiany pracy: czy ona rzeczywiście wpłynie pozytywnie na wasz rozwój osobisty, czy tylko da lepszy tytuł i trochę większe pieniądze? Czy ta zmiana wybawi was tylko z nieprzyjemnej sytuacji, w której dalej nie możecie trwać? Jakie nierozwiązane problemy pozostawicie, a jakie zabierzecie z sobą do nowej pracy?