Turystyka. Milion Polaków odpoczywało latem w Chorwacji
Od 1 stycznia do 15 września 2021 roku Chorwację odwiedziło prawie milion Polaków - 947 tysięcy 746 osób - wynika z danych eVisitora, systemu informacyjnego służącego do zameldowania i wymeldowywania tam turystów. To o ponad 3 proc. więcej niż przed pandemią i o połowę (47,66 proc.) więcej niż przed rokiem.
Regionem Chorwacji najczęściej wybieranym przez Polaków była Dalmacja Środkowa, której stolicą jest położony nad Adriatykiem Split i słynne kurorty - Brela i Makarska. Chorwacka Wspólnota Turystyczna w Polsce informuje, że latem nasi rodacy odpoczywali też we wszystkich pozostałych regionach kraju, m.in. w Dalmacji, w okolicach Zadaru i Dubrownika - “Perle Adriatyku".
- Ogromnie cieszy mnie fakt, że Chorwacja zajmuje stałe miejsce w sercach Polaków, jako jedna z ulubionych wakacyjnych destynacji - powiedziała Interii Agnieszka Puszczewicz, dyrektor Przedstawicielstwa Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej w Polsce.
Puszkiewicz podkreśliła, że polscy turyści zaczęli przyjeżdżać do Chorwacji już w maju, po zakończeniu trzeciej fali pandemii. Według danych eVisitora, od stycznia Polacy zrealizowali tam 6.309.115 noclegów. Jest to o ponad 40 proc. więcej niż przed rokiem i o 7,63 proc. więcej niż przed wybuchem pandemii. W porównaniu do 2019 roku, o 3,34 proc wzrosła również liczba Polaków, którzy odpoczywali nad Adriatykiem.
Chorwacja jest popularnym kierunkiem nie tylko wśród Polaków. W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy tego roku kraj odwiedziło 10,7 miliona zagranicznych turystów. Najchętniej nad Adriatykiem odpoczywali Niemcy, Słoweńcy i Austriacy. Przyjezdni skorzystali z prawie 68 milionów noclegów.
- Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników za pierwsze osiem miesięcy tego roku. To dobra zapowiedź na wrzesień, kiedy to liczymy na kontynuację wysiłków, aby jeszcze bardziej pobudzić rozwój gospodarczy i zapewnić turystyce lepszą pozycję wyjściową na przyszły rok - podsumowała letni sezon Nikolina Brnjac, minister turystyki i sportu Chorwacji
Sezon w Chorwacji wciąż trwa. Kristjan Staničić, dyrektor generalny Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej zapowiedział, że działania promocyjne będą kontynuowane również po zakończeniu sezonu. - Ich celem będzie zapewnienie obecności naszego kraju na docelowych rynkach turystycznych. Chcemy się pozycjonować jako wysokiej jakości, zróżnicowana, a przede wszystkim bezpieczna destynacja, w której przestrzegane są zalecane środki epidemiologiczne - wyjaśnia Staničić.
Ewa Wysocka