Tyle statków przepłynęło przez Mierzeję Wiślaną. Są najnowsze dane

Do połowy listopada przez kanał na Mierzei Wiślanej przepłynęło 31 statków towarowych z ładunkiem. Wynik jest daleki od oczekiwań, biorąc pod uwagę koszt inwestycji. Ruch na kanale ma rozruszać jego pogłębienie, co pozwoli na wpływanie do portu w Elblągu większych jednostek. Jednak inwestycja odsuwa się w czasie.

Do statystyk dotyczących ruchu na kanale przez Mierzeję Wiślaną dotarło radio RMF FM. Wynika z nich, że z obecnie najczęściej z kanału korzystają jednostki rekreacyjne - w ciągu niespełna 11 miesięcy tego roku przez kanał przepłynęło ich 1466.

Ruch na kanale przez Mierzeję Wiślaną. Tyle statków przepłynęło w 2024 r.

Łącznie do połowy listopada przez kanał na Mierzei Wiślanej przepłynęło zaledwie 31 statków towarowych z ładunkiem - podało RMF FM. Z infrastruktury niezbyt chętnie korzystają także rybacy - ze statystyk wynika, że przepłynęły 32 takie jednostki

Reklama

Kanał na Mierzei Wiślanej został otwarty w 2022 roku. Jednak jego dokończenie, które ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu większych jednostek, a co za tym idzie zwiększyć ruch, zajmie jeszcze trochę czasu. Miasto z poprzednią władzą musiało toczyć spór, kto powinien pogłębić ostatni odciek rzeki Elbląg. 

Samorząd stał przy zdaniu, że to zadanie państwa. Rząd PiS oferował wkład na inwestycję, ale kosztem przejęcia większości udziałów w porcie. Przez wiele miesięcy nie osiągnięto porozumienia. Dopiero nowe władze resortu infrastruktury osiągnęły porozumienie z władzami Elbląga i zobowiązały się do pokrycia kosztów związanych z finalnym etapem realizacji inwestycji.

Pogłębienie kanału ma zwiększyć ruch na Mierzei Wiślanej. Inwestycja się przeciąga

W sierpniu informowaliśmy, że co najmniej dwa lata może zająć dokończenie inwestycji przekopu Mierzei Wiślanej. Pogłębienie ostatniego odcinka drogi wodnej ma sprawić, że do portu w Elblągu będą mogły zawijać statki o zanurzeniu 4,5 metra - to kluczowe, żeby do portu mogły przypływać większe statki komercyjne

Ostatnim, piątym etapem budowy jest kilometrowy odcinek, który biegnie od tzw. punktu P2 do elbląskiego portu. Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga liczy prawie 23 km. Samo przejście przez Zalew Wiślany ma ponad 10 km - nieco mniej niż przejście na rzece Elbląg. Pozostałe ok. 2,5 km przekopu to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał oraz cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości.  

Na inwestycję wydano już do tej pory 2 miliardy złotych.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Mierzeja Wiślana | statki | przekop mierzei wiślanej
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »