Tyle statków przepłynęło przez Mierzeję Wiślaną od początku roku. Są najnowsze dane
Ruch komercyjny na kanale przez Mierzeję Wiślaną, choć od dwóch lat od otwarcia śluzy portu Nowy Świat stopniowo rośnie, wciąż nie osiąga spektakularnych wyników. Za ruch w dużej mierze odpowiadają jednostki rekreacyjne. Wkrótce jednak może się to zmienić, bo inwestycja ma zostać dokończona.
Do statystyk dotyczących ruchu na kanale przecinającym Mierzeję Wiślaną dotarł portal businessinsider.com. Jak wynika z informacji uzyskanych od Urzędu Morskiego w Gdyni, od początku roku do 28 lipca 2024 r. przez śluzę przepłynięto 977 razy.
Łącznie do tej pory z drogi wodnej skorzystano 3033 razy. Przez krótki okres 2022 r. odnotowano 467 przepłynięć, a w 2023 r. było ich 1589.
Za ruch na kanale przez Mierzeję Wiślaną w dużej mierze odpowiadają jednostki turystyczne, ruch komercyjny dopiero się rozkręca. Jak podał UM, w tym roku śluzę przekroczyło 715 rekreacyjnych jednostek. Komercyjnych zaś bez ładunku było 129, a z ładunkiem - 20. Oprócz tego odnotowano również 24 jednostki rybackie oraz 89 jednostki państwowe.
"Obserwujemy zwiększone zainteresowanie przeprawą przez śluzę portu Nowy Świat ze strony żeglarzy, jak również turystów, którzy odwiedzają Port Nowy Świat - pieszo, na rowerach i w grupach zorganizowanych" - stwierdził UM w Gdyni, cytowany przez "BI".
Dodatkowo rośnie ruch pod zagranicznymi banderami. Coraz częściej z przeprawy korzystają Niemcy, Finowie, Szwedzi, Holendrzy czy Norwegowie.
Co najmniej dwa lata zajmie dokończenie inwestycji przekopu Mierzei Wiślanej. Pogłębienie ostatniego odcinka drogi wodnej ma sprawić, że statki do portu w Elblągu będą mogły zawijać statki o zanurzeniu 4,5 metra - to kluczowe, żeby do portu mogły przypływać większe statki komercyjne.
Ostatnim, piątym etapem budowy jest kilometrowy odcinek, który biegnie od tzw. punktu P2 do elbląskiego portu.
Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga liczy prawie 23 km. Samo przejście przez Zalew Wiślany ma nieco ponad 10 km - nieco mniej niż przejście na rzece Elbląg. Pozostałe ok. 2,5 km przekopu to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał oraz cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości.
Na inwestycję wydano już do tej pory 2 mld złotych.